De federale regering en de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa zijn vrijdagmiddag uit elkaar gegaan zonder akkoord over overheidssteun voor Lufthansa-dochter Brussels Airlines.
Lufthansa-topman Carsten Spohr kwam vrijdag persoonlijk naar de Wetstraat 16, het kantoor van premier Sophie Wilmès. Hij kwam er met de regering spreken over de toekomst van dochtermaatschappij Brussels Airlines. Spohr was vergezeld door onder meer Dieter Vranckx, de topman van Brussels Airlines. Aan de andere kant van de tafel zaten premier Wilmès (MR), minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) en minister van Werk Nathalie Muylle (CD&V).
De federale regering lijkt bereid om Brussels Airlines financieel te steunen zodat de luchtvaartmaatschappij de coronacrisis kan overbruggen, maar daar moeten garanties van moedergroep Lufthansa tegenover staan over de toekomst van haar dochtermaatschappij. Spohr is wel niet happig daar inspraak voor de staat tegenover te stellen.
Het topoverleg leidde niet tot een doorbraak. De gesprekken gaan de komende dagen voort en beide partijen streven naar een ‘vruchtbaar akkoord’, zo staat in een gezamenlijk persbericht van de regering en Lufthansa.
Dit zijn de eisen van de regering:
- ontslagen: een maximale beperking van het aantal naakte ontslagen bij de recent aangekondigde sanering van Brussels Airlines
- op middellange termijn moet Lufthansa zich ook engageren tot een soort werkgelegenheidsgarantie en tewerkstellingsvooruitzichten bieden
- ecologische engagementen om de CO2-uitstoot te beperken
- een ‘realistisch’ toekomstplan met groei voor Brussels Airlines als uitgangspunt
Over dat laatste punt lijkt er alvast eensgezindheid. ‘Zowel Lufthansa als de Belgische overheid onderkent het belang van Brussels Airlines als economische hub met een uitgebreide Europese connectiviteit en onderschrijft het belang van een ambitieus groeiplan dat zich concentreert op het Afrikaanse en het Noord-Amerikaanse continent’, zeggen beide partijen in een gezamenlijke mededeling.
Financiële constructie
Eens er inhoudelijke eensgezindheid is, rijst de vraag hoe de staatshulp financieel-technisch in elkaar gestoken wordt. Zal het gaan om een kapitaalinjectie waarbij de staat aandeelhouder wordt, of wordt geöpteerd voor een andere constructie, zoals een staatsgarantie voor kredieten?
‘Er werd afgesproken om de komende dagen verder te onderhandelen over de vorm en de voorwaarden van de financiering’, zeggen de partijen. ‘Een overeenkomst tussen Lufthansa en de Duitse overheid, waarmee de Belgische regering in nauw contact staat, is daarbij evenzeer van belang.’
Lees ook: