Corona-hakbijl bij Brussels Airlines: 1.000 banen en 22 bestemmingen verdwijnen

De directie van Brussels Airlines heeft beslist om de komende tijd 1.000 van de 4.200 banen te schrappen, net zoals 22 bestemmingen. Dat is een rechtstreeks gevolg van de coronacrisis, zo is op een bijzondere ondernemingsraad aangekondigd.

De coronacrisis heeft op economisch vlak een eerste groot Belgisch slachtoffer gemaakt. Bij Brussels Airlines, dochtermaatschappij van het Duitse Lufthansa, verdwijnt een kwart van de banen. Dat is op de bijzondere ondernemingsraad, die deze ochtend samenkwam, aangekondigd. Duizend mensen verliezen hun job en 30 procent van de routes zal niet meer bediend worden, bevestigde de directie in een persbericht.

Brussels Airlines gaat door zwaar weer. Al voor de coronacrisis ten volle losbarstte, had het bedrijf een herstructurering aangekondigd. Met de crisis en de daarbijhorende lockdowns, moesten de vliegtuigen van Brussels Airlines aan de grond blijven, terwijl de vaste kosten bleven. Besparingsmaatregelen konden dus niet uitblijven.

Overheidssteun

‘Om Brussels Airlines een toekomst te geven, moet de maatschappij haar kosten structureel verlagen om competitief te kunnen zijn. Om de huidige ongeziene crisis te doorstaan vraagt de maatschappij bovendien de steun van zowel haar aandeelhouder Lufthansa als van de Belgische overheid’, klinkt het in een persbericht. Over die overheidssteun bestaat nog onduidelijkheid. Minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) betoogde al dat de regering niet alleen die kosten kon dragen.

‘In het kader van zijn transformatieplan pakt Brussels Airlines daarom zijn doorlopende kosten structureel aan en de maatschappij optimaliseert haar netwerk door niet of nauwelijks winstgevende routes te schrappen’, klinkt het nog. Dat wil zeggen dat 22 routes die niet of nauwelijks winstgevend waren, worden geschrapt.

Brusselse hub

Routes verminderen ligt ook politiek erg gevoelig. Als hoofdstad van de Europese Unie moet Brussel vlot bereikbaar blijven. Dat onderstreepte ook De Croo toen hij een aantal voorwaarden voor staatssteun formuleerde. ‘Zowel voor zakenpartners als commercieel zal Brussels Airlines belangrijk blijven in Brussel. We blijven Brussel als onze basis zien’, zegt CEO Dieter Vranckx tijdens een persconferentie.

Brussels Airlines wil het aantal naakte ontslagen beperken door zoveel mogelijk in te zetten op natuurlijke afvloeiingen. Het zit daarom samen met de sociale partners.

2023

Analisten voorspellen dat het nog tot 2023 zal duren eer het vliegverkeer terugkeert naar het niveau van 2019. Vranckx zegt dat voor 2020 de hele sector een val van 80 procent van de inkomsten ziet. ‘Uiteraard zullen we daarvan terugkomen’, zegt Vranckx, ‘want na zo een reductie kom je terug. Maar tegen het vierde kwartaal van 2020 zullen we nog niet aan 50 procent van de capaciteit zitten. Tegen 2021 verwachten we nog steeds 30 procent minder vraag.’

Vranckx wijst ook op het faillissement van touroperator Thomas Cook als een bijkomende factor voor Brussels Airlines. Dat is meteen een van de redenen waarom de vloot van Brussels Airlines herbekeken zal worden. Er zullen minder bestemmingen zijn. Tien vliegtuigen voor de korte Europese vluchten mogen op stal, net zoals twee vliegtuigen voor de langere vluchten.

Lees ook:

Meer