Lufthansa dicht bij 9 miljard euro staatssteun, Duitsland wellicht aandeelhouder

De Duitse luchtvaartgroep Lufthansa bevestigt dat ze met de Duitse staat onderhandelt over een steunpakket van 9 miljard euro. De overheid zou in ruil 25 procent van de groep in handen kunnen krijgen.

Lufthansa, de moedergroep van Brussels Airlines, zegt in een compacte mededeling dat ‘de onderhandelingen en het politieke besluitvormingsproces nog altijd aan de gang zijn’. Maar het feit dat het bedrijf zelf met bedragen en cijfers naar buiten komt, wijst wellicht op ver gevorderde gesprekken.

De Duitse overheid zou in ruil voor een ‘stabiliseringspakket’ ter waarde van 9 miljard euro een belang nemen tot 25 procent in het kapitaal, bevestigt Lufthansa. De staat zou een zitje krijgen in de raad van toezicht en de groep zou afzien van dividendbetalingen.

Het steunpakket loopt via het Duitse overheidsfonds WSF (Wirtschaftsstabilisierungsfonds) en kan een ‘stille participatie en een gegarandeerde lening’ omvatten, zegt Lufthansa. Het woordje ‘stil’ wijst er mogelijk op dat de overheid ermee instemt om op de achtergrond te blijven. Lufthansa-CEO Carsten Spohr verklaarde eerder al dat hij geen al te actieve overheidsinmenging wil in het dagelijkse beleid. Met 25 procent krijgt de staat wel een blokkeringsminderheid.

Brussels Airlines

De Duitse staatssteun vormt het belangrijkste puzzelstuk in een breed reddingsplan voor de hele groep. Alle filialen van Lufthansa zijn op zoek naar extra geld. Brussels Airlines zoekt 290 miljoen euro, zo raakte eerder al bekend. Eens de Duitse deal afgeklopt wordt, staat veel klaar om ook het Belgische luik af te ronden. Austrian Airlines wil 767 miljoen en voor de Zwitserse dochtermaatschappijen Swiss en Edelweiss kwam de Zwitserse overheid al met 1,2 miljard euro over de brug.

Lees ook:


Meer