Frankrijk publiceert lijst van bedrijven die betalingstermijnen niet respecteren

In Frankrijk heeft de overheid haar zesmaandelijkse lijst met slechte betalers gepubliceerd. Het gaat om een gebruik dat in 2015 werd geïnstalleerd door toenmalig minister van Economie en huidig president Emmanuel Macron.

De maatregel wil de aandacht vestigen op bedrijven die er een gewoonte van maken de wettelijke betalingstermijnen niet te respecteren en die op die manier andere bedrijven in gevaar brengen.

Bercy, de roepnaam voor het Franse Ministerie van Financiën dat in de gelijknamige Parijse wijk gevestigd is, publiceert nu ook twee keer per jaar de omvang van de boetes die laattijdige betalers krijgen opgelegd.

Één faillissement op vier is het gevolg van laattijdige betalingen

In 2015 had de Franse tak van financiëledatabureau Dun & Bradstreet een studie gepubliceerd waarin stond te lezen dat een kwart van alle Franse faillissementen wordt veroorzaakt door laattijdige betalingen. Vooral kleine bedrijfjes en kmo’s zijn hiervan het slachtoffer.

Volgens het nieuwe rapport werden in het eerste semester van dit jaar ruim 1.500 bedrijven door het DGCCRF (Direction générale de la consommation, de la concurrence et de la répression des fraudes) gecontroleerd. Daarvan kregen er 116 een boete opgelegd, voor een totaal van 6,9 miljoen euro.

Het gaat bijna om een halvering van 2017, toen 2.500 bedrijven waren gecontroleerd en 15 miljoen euro aan boetes was uitgeschreven. De slechtste betalers krijgen naast hun naam nu ook de omvang van de boete vermeld.

Canal+, Société Générale, La Poste et les autres

Onder deze laatste boosdoeners een reeks bekende bedrijven als Canal + International, DHL Freight,  Sephora en de Société Générale, Voor het eerst worden nu ook staatsbedrijven in de lijst opgenomen, want net als België is ook de Franse staat een chronische wanbetaler. In de nieuwe lijst figureren dan ook de Française des Jeux en La Poste. Net als voormelde privé-bedrijven kregen ook zij de maximumboete van 375.000 euro opgelegd.

In een begeleidend commentaar zegt staatssecretaris Economie Delphine Gény-Stephann dat ‘naming and shaming’ van deze bedrijven wel degelijk een effect genereert, ‘op voorwaarde dat de oefening regelmatig wordt herhaald’.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20