Fins vervoerbedrijf start regelmatige dienst met robobussen

De Finse stad Tampere koestert concrete plannen om zijn openbare vervoer met een vloot zelfrijdende bussen uit te rusten. Met het initiatief wordt Tampere volgens lokale media de eerste stad in Europa die een regelmatige dienst met zelfrijdende bussen in haar systeem voor openbaar vervoer opneemt. De service zou nog voor het einde van dit jaar operationeel moeten worden.

Nysse, het vervoerbedrijf van Tampere, merkt wel op dat tijdens de eerste zes maanden van het project nog altijd menselijke controleurs aan boord van de zelfrijdende bussen aanwezig zullen zijn. Die controleurs moeten toezicht houden op de optimale werking van de voertuigen en moeten ingrijpen wanneer er problemen zouden dreigen te rijzen.

Residentiële wijk

De eerste services zouden worden opgezet in de wijk Hervanta van Tampere, een stad met ongeveer 230.000 inwoners. Daarbij zullen de bussen een route volgen met een lengte van ongeveer één kilometer. De zelfrijdende bussen zouden het zuidoostelijke eindpunt van het lokale tramnet met de residentiële wijk Lintuhytti moeten verbinden.

Het bedrijf Roboride, dat de nieuwe bussen heeft ontworpen, zal ook de controleurs een opleiding van zes maanden aanbieden. Die training maakt deel uit van een voorbereidende fase vooraleer de service op een volledig operationele basis zal worden gelanceerd.

“Technische autonomie in het openbaar vervoer is nog onbekend terrein”, voeren woordvoerders van de onderneming aan. “Daarom zal de aanwezigheid van een menselijke factor gegarandeerd blijven tot het aanbod zich tot een mature dienst heeft ontwikkeld.”

Pendelaars

“De controleurs zullen niet alleen geleerd worden op welke manier de zelfrijdende bussen in geval van problemen manueel kunnen worden overgenomen, maar ook zullen zij een opleiding krijgen om een traditionele minibus te kunnen besturen”, stipt Roboride nog aan.

“Indien er problemen met de autonome bediening zouden opduiken, moet het openbaar vervoer immers een ononderbroken service kunnen garanderen. Het is echter uiteindelijk de bedoeling dat de controleurs de activiteit van de zelfrijdende bussen vanuit een centraal punt op afstand kunnen opvolgen en eventueel bijsturen.”

“Op het ogenblik dat de controleurs uit de bussen verdwijnen, hebben hopelijk ook de pendelaars zich aan de autonome functies van de voertuigen aangepast”, merken woordvoerders van het Finse vervoerbedrijf nog op.

Nysse wijst erop dat de zelfrijdende bussen eerder dit jaar al gedurende een periode van twee maanden werden getest, waarbij de lokale bevolking gratis van de dienst gebruik konden maken. Die proefperiode heeft volgens het vervoerbedrijf alvast positieve resultaten opgeleverd.

Meer