Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
Na de hoge opbrengst van The Super Mario Bros. Movie hoopt game-ontwikkelaar Nintendo opnieuw te scoren met een verfilming van The Legend of Zelda. Het is een opmerkelijke trend: films gebaseerd op games doen het goed aan de bioscoopkassa. Dat merkt ook Kevin Bogaert van gamewebsite Pragalicious op.
Beluister hier het volledige interview met Kevin Bogaert:
Waarom is dit belangrijk?
The Super Mario Bros. Movie haalde wereldwijd meer dan 1 miljard dollar op en werd een enorm succes. Het is niet onlogisch dat zowel film- als gamebedrijven willen inzetten op de verfilming van videogames, iets wat twintig jaar geleden ondenkbaar was.
“Films gebaseerd op games hebben niet altijd geweldig goed gewerkt tot de laatste paar jaren. Zeker met Super Mario Bros., wat een gigantisch succes was. Die film heeft iets van een 345 miljoen dollar opgehaald tijdens het openingsweekend. Daarom is Nintendo aan het zoeken en het kijken welke andere franchises ze zouden kunnen gebruiken om een breder publiek aan te spreken”, weet Bogaert.
Een eerste poging wordt een film over de game Legend of Zelda, geproduceerd door Shigeru Miyamoto, directeur bij Nintendo en Hollywoodproducent Avi Arad. Nintendo neemt meer dan 50 procent van de kosten op zich.
“Films worden met meer respect voor de games gemaakt. Vroeger werd het vooral aanzien als een cash grab. Nu gaan de makers van de films met veel meer respect om met het basismateriaal. Dat maakt het grote verschil”, aldus Bogaert.
In de jaren 90 en vroege jaren 2000 konden films als Street Fighter, Mortal Kombat en Lara Croft: Tomb Raider op weinig positieve recensies rekenen. Dergelijke films waren ook duur om te maken en haalden niet altijd veel geld op.
Een overweldigend succes
Vandaag is dat dus anders: gamestudio’s werken samen met de filmproductie om tot een hoogwaardiger resultaat te komen.
Bogaert geeft nog een voorbeeld: “Kijk ook naar het overweldigend succes van de HBO-reeks The Last of Us die bij ons te zien is via Streamz. (Gebaseerd op een computerspel uit 2013, red.)”
Ook Sonic the Hedgehog en Pokémon: Detective Pikachu deden het goed.
En de recente filmadaptatie van Five Nights at Freddy’s, een populaire gamereeks onder jongeren, bewijst dat je niet altijd goede recensies nodig hebt voor een kassucces. De film haalde al bijna 276 miljoen dollar op. Dat is het tweede beste resultaat voor een film gebaseerd op een game na The Super Mario Bros. Movie, ondanks negatieve reviews.
“Heel veel niet-gamers weten ook die films en series te smaken, dus er gaan er zeker en vast nog wel aankomen”, is dan ook de toekomstvisie van Bogaert.
De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.