“Fietsbatterijen met nog 50 procent aan capaciteit komen op de afvalberg terecht”

React ontmantelt bestaande fietsbatterijen en met de resterende goede cellen wordt een nieuwe batterij vervaardigd. Jos Symons, co-founder van React, geeft uitleg op The Morning Drive van Business AM.


Klik hier om het volledige interview te beluisteren

Waarom is dit belangrijk?

Alle beetjes helpen in de strijd tegen klimaatverandering. ‘Beter dan recycleren, is hergebruiken’, denken ze bij React.

Het project is opgezet samen met OVAM en Bebat.

  • “We hebben een projectsubsidie ontvangen om een ontwerp te maken waarbij afgedankte fietsbatterijen, die normaal op de afvalberg terechtkomen, een tweede leven krijgen”, legt Symons uit.
  • “We gaan de goede en de slechte cellen scheiden en met de goede gaan we een nieuwe batterij fabriceren die, in de eerste plaats, gebruikt kan worden voor dagslapers in de wegenbouw.”
  • “Afgedankte fietsbatterijen bezitten dikwijls nog veel restcapaciteit, maar voor een fiets hebben ze te weinig autonomie. Zo komen batterijen die nog voor vijftig procent aan capaciteit hebben bij het afval terecht. In het verleden belandden die bij de grondstofrecyclage, maar een second life toepassing heeft natuurlijk ecologisch een gigantische meerwaarde.”

Maatwerk

  • “We werken met een maatwerkbedrijf, Bewel uit Limburg. Zij zijn de operatoren die het hele proces uitvoeren. Zowel het ontmantelen, testen en fabriceren van de batterijen zijn zodanig vereenvoudigd dat de maatwerkers deze taken kunnen uitvoeren.”
  • “De prijs is op dit moment nog niet helemaal duidelijk omdat we nog met de start van de productie bezig zijn”, voegt Symons nog toe. “Tegen eind april zijn die prijzen zeker en vast beschikbaar.”
Meer