Febiac: ‘Afschaffen bedrijfswagen levert geen enkel voordeel op’

Het schrappen van de bedrijfswagens zou geen enkel voordeel opleveren. Dat heeft Febiac, de federatie van de Belgische autosector, gezegd in een reactie op een economisch rapport van de Europese Commissie.In het rapport van de Europese Commissie wordt opgemerkt dat de bedrijfswagens in België een belangrijke verantwoordelijkheid voor het fileprobleem en luchtvervuiling hebben.Volgens Febiac kan echter onmogelijk worden verwacht dat het verdwijnen van de bedrijfswagens de druk op het Belgische verkeersnet zal verlichten. Het is volgens de federatie ook onterecht te veronderstellen dat het wegnemen van de bedrijfswagen een ecologisch voordeel zou opleveren.Het schrappen van de bedrijfswagen zou volgens Febiac nagenoeg geen enkele impact hebben op de omvang van de Belgische autovloot.

Jonge vloot

Opgemerkt wordt dat bedrijfswagens amper 20 procent van de totale Belgische autovloot vertegenwoordigen. Bovendien zouden 85 procent van de werknemers na het schrappen van de bedrijfswagen het eigen voertuig gebruiken voor de verplaatsing tussen de woning en het werk. Daardoor zou het verdwijnen van de bedrijfswagen de totale vloot volgens Febiac met maximaal 3 procent doen inkrimpen.Op het gebied van luchtvervuiling zou het afschaffen van de bedrijfswagen volgens Febiac zelfs een negatieve impact hebben. Daarbij wordt erop gewezen dat bedrijfswagens de jongste, zuinigste en milieuvriendelijkste auto’s van de nationale vloot zijn. Daarentegen zijn privéwagens gemiddeld ouder en vervuilender. Wanneer bedrijfswagens worden afgeschaft en werknemers dienen over te schakelen op hun privéwagen, zal volgens Febiac dan ook op het gebied van luchtvervuiling een negatieve invloed worden ervaren.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20