Familie Gheysens investeert in gezondheidszorg van de toekomst

De familie Gheysens, vooral bekend om om haar activiteiten in de ontwikkeling van internationale vastgoedprojecten die ze bundelt binnen de Ghelamco Group, diversifieert haar investeringen en zet nu ook in op de gezondheidszorg van de toekomst. Dat gebeurt via Leadlife, een centrum met focus op levensstijl dat zich in de eerste plaats op bedrijven richt.

Preventie, predictie en personalisatie. Daar draait het allemaal om bij Leadlife. Mensen persoonlijk begeleiden op basis van data uit wearables en analyses van bloed, DNA, speeksel, urine… Dat geeft nieuwe inzichten waarmee ze doelgericht hun levensstijl kunnen aanpassen. Het resultaat is een betere gezondheid en meer levenskwaliteit.

Het Leadlife centrum in Gent

“Er lopen al heel wat investeringen die niets met onze bouwprojecten te maken hebben, in de medische sector, in de media en in sport. Maar ons engagement in Leadlife is wel heel bijzonder. Wat begon als een vroegere investering in de start-up emma.health (opgericht in 2019 door Dr. Servaas Bingé en Jelle Van De Velde) is uitgegroeid tot een solide bedrijf met drie units: wetenschappelijk onderzoek en validatie, state-of-the-arttechnologie en diverse meet- en verbetertrajecten, thuis of in lifestylecentra”, zegt Michael Gheysens, de de managing director van Ghelamco België, die los van de talrijke bouwprojecten ook de family office gestalte geeft. 

Toch is de link met de bouwwereld niet ver te zoeken. Het eerste Leadlife-centrum is opgericht in de Ghelamco Arena en de plannen voor een tweede en derde staan al in de steigers. Er komt een centrum in De Bosuil in Antwerpen en één in Green Energy Park, dicht bij het UZ Brussel.

“Onze investeringsfocus zit niet in vastgoed, maar in technologie”

“Je zal het misschien niet geloven, maar onze investeringsfocus zit niet in het vastgoed. De échte focus is de technologie. Het is uniek om te zien hoe we met de Googles van deze wereld aan tafel kunnen zitten om samen te werken rond ons platform. Het potentieel is zo groot dat we ons niet willen beperken tot België, het doel op de langere termijn is met een franchisemodel ook het buitenland te veroveren.’

Michael Gheysens, Managing Director Ghelamco Belgium
Michael Gheysens, Managing Director, Ghelamco Belgium

Die technologie wordt bewaakt door Jelle Van De Velde (foto boven), een van de medeoprichters van Leadlife. Hij verkocht zijn eerste tech-startup in 2013 aan Cartamundi en bleef daar nog even aan boord voor de integratie en opstart van Cartamundi Digital. Toen hij in 2018 Servaas Bingé leerde kennen, wist hij zeker dat de volgende digitalisatiegolf rond gezondheid en preventie zou draaien.

“Onze maatschappij beloont mensen die ongezond leven”

“Het is eigenlijk absurd. We worden in onze maatschappij beloond om ongezond te leven, want als ik ziek word, krijg ik een terugbetaling. Wil ik daarentegen gezond blijven en me preventief laten begeleiden dan wordt dat niet terugbetaald.” 

Jelle Van De Velde, CEO Leadlife

Als een Amazon-algoritme

Dat de sterkte van Leadlife in de technologie zit kan Van De Velde alleen maar beamen.

  • “Enerzijds heeft het platform een unieke encryptie met datakluis. De mensen worden eigenaar van hun data en alleen zij beslissen wie daar toegang toe krijgt en voor hoelang. Wil de dokter inzage in de data, dan moet ook hij toestemming vragen. Alles wordt geregeld via de mobiele telefoon.

  • Anderzijds is er de predictieve focus. Simpel gezegd: je neemt van 1.000 mensen, uiteraard volledig anoniem, diverse parameters uit wearables, bloed, DNA, speeksel, urine, levensstijl… en je gaat een bepaalde periode de evolutie in kaart in brengen.

Wat is dan de kans dat de volgende 1.000 personen met een soortgelijke voorgeschiedenis, leeftijd of levensstijl dezelfde uitkomsten vertonen na verloop van tijd? Als je daarin patronen kan herkennen, kan je stilaan denken aan predictie. Het is zoals een Amazon-algoritme, dat je op basis van je peers gaat aanbevelen wat mogelijk je volgende stap gaat zijn.”

De weg naar een gezondere maatschappij

Voor de familie Gheysens is Leadlife een langetermijnverhaal. “Wij stellen ons geen vragen bij onze huidige gezondheidszorg, die is top”, zegt Michael Gheysens. “We denken wel dat er bijzonder veel ruimte is om ons steentje bij te dragen aan een gezondere maatschappij. Maar het zal niet evident zijn om die omslag te realiseren zonder terugbetalingen of verankering in het verzekeringswezen. We zijn helaas gewoon gemaakt dat gezondheidszorg schijnbaar niets kost.” 

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20