Europese Uber-rivaal Bolt door nieuwe investeringsronde gewaardeerd op 7,4 miljard euro

De in Estland gevestigde taxi-app Bolt zei vandaag 628 miljoen euro te hebben opgehaald in een nieuwe financieringsronde, die werd geleid door durfkapitalisten Sequoia Capital en Fidelity. Dat zorgt voor een totale bedrijfswaardering van 7,4 miljard euro, bericht zakensite CNBC.

Er werd ook geld opgehaald van Whale Rock, Owl Rock en enkele van Bolts eerdere investeerders. “Een waardering van 7,4 miljard euro is een heuse stijging ten opzichte van die van 4,236 miljard euro slechts vijf maanden geleden”, valt te lezen op de zakensite.

Concurrentie met Uber

Bolt is opgericht in 2013. Het platform, dat zichzelf “de grootste speler in deelmobiliteit in Europa” noemt, heeft sinds z’n start de concurrentiestrijd met Uber aangebonden. Zo daagt het Uber uit in onder meer belangrijke stadsmarkten als Parijs, Amsterdam en Londen, en is het in sommige landen, zoals Malta, zelfs de enige deelrit-app. Bolt zegt dat het nu 100 miljoen klanten heeft in 45 landen in Europa en Afrika. In juni vorig jaar lanceerde de app nog in Brussel.

Bolt vergelijkt zijn bedrijfsmodel vaak met dat van Uber en noemt het slanker en kostenefficiënter. “Het bedrijf verloor 44,9 miljoen euro in 2020, volgens zijn meest recente financiële verslag, een lichte daling ten opzichte van een verlies van 85,5 miljoen euro een jaar eerder. De inkomsten stegen met bijna 75 procent tot 221,4 miljoen euro”, weet CNBC.

Zou Bolt Ubers voorbeeld van een beursgang kunnen volgen? “Op de lange termijn? Hoogstwaarschijnlijk, ja, zullen we naar de beurs gaan”, laat CEO en medeoprichter Markus Villig optekenen door de zakensite. Maar, voegt hij eraan toe, “er is geen urgentie voor ons op dit moment.” Er is blijkbaar meer dan genoeg geld beschikbaar op de privémarkten.

Wilde toekomstplannen

Bolt heeft wilde toekomstplannen. Met name de markt voor on-demand kruidenierswaren is een belangrijk aandachtsgebied. Deze branche is hypercompetitief geworden; een toevloed van start-ups wil consumenten wegkapen van supermarkten met de belofte van ultrasnelle levertijden.

Daarom heeft Bolt vorig jaar in Estland zijn eigen boodschappendienst, Bolt Market, gelanceerd, die binnen het kwartier boodschappen levert. Het bedrijf vertrouwt daarvoor op “dark grocery stores”, winkels die alleen online bestellingen uitvoeren en geen klanten in de zaak serveren. Villig zegt dat het bedrijf waarschijnlijk “honderden miljoenen” zal spenderen om zijn kruideniersactiviteiten in de loop van de jaren op te schalen.

Volgens Villig zijn veel investeerders tegenwoordig te vinden voor een “super app”: een concept waarbij meerdere diensten gecombineerd zijn in één platform. De trend is vooral populair in delen van Azië, maar kent nog niet hetzelfde momentum in Europa.

(ns)

Meer