Europese luchtvaartalliantie vraagt herziening klimaatplannen

De Europese Unie moet de plannen voor de introductie van zijn nieuwe klimaatwetgeving aanpassen. Het huidige scenario zal de concurrentiekracht van de Europese luchtvaartmaatschappijen ondermijnen en hun rivalen uit andere regio’s bevoordelen. Dat heeft een alliantie van Europese luchtvaartmaatschappijen en luchthavens gezegd.

De alliantie bestaat uit bijna twintig partijen, waaronder alle dochterbedrijven van de Duitse groep Lufthansa, diens Frans-Nederlandse sectorgenoot Air France-KLM en grote luchthavens zoals Frankfurt Airport en Schiphol Airport.

Concurrentiekracht

De luchtvaart is verantwoordelijk voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde uitstoot van koolstofdioxide. Om de emissies van de Europese luchtvaart te verminderen heeft de Europese Unie de voorbije zomer plannen gepresenteerd om de sector strengere milieunormen op te leggen.

Die regels omvatten onder meer striktere limieten op de uitstoot van koolstofdioxide en het gebruik van synthetische brandstofmengsels. Tevens wordt gewag gemaakt van een implementatie van een kerosinebelasting.

De alliantie merkt op dat vluchten op verre bestemmingen langs luchthavens die niet in de Europese Unie zijn gevestigd, niet met dezelfde kosten als de Europese luchtvaart zouden worden geconfronteerd. “Dit dreigt tot een verschuiving van trafieken te zullen leiden”, luidt het.

De Europese sector zou de bijkomende kosten immers aan zijn reizigers moeten doorrekenen of met een drastische uitholling van zijn winstmarges rekening dienen te houden. Omdat partijen uit andere regio’s niet met diezelfde lasten zouden worden geconfronteerd, zouden zij de klanten voordeligere tarieven kunnen aanbieden.

Op die manier zou de Europese luchtvaart grote aantallen klanten aan concurrenten uit andere regio’s van de wereld kunnen verliezen.

Klimaatneutraal

De alliantie zegt een kerosinebelasting absoluut af te wijzen. “Milieubescherming zou bovendien op de volledige vliegroute van de reizigers moeten zijn gebaseerd en niet alleen betrekking hebben op feedervluchten die passagiers van de Europese Unie naar internationale knooppunten zoals Istanboel of Dubai brengen”, wordt er aangevoerd.

Daarbij benadrukt de alliantie wel het klimaatpakket “Fit for 55” van de Europese Unie te blijven ondersteunen. Dat plan heeft als doel om de uitstoot van broeikasgassen tegen het einde van dit decennium met 55 procent te verminderen ten opzichte veertig jaar voordien.

Uiteindelijk wil de Europese Unie tegen het midden van deze eeuw de eerste klimaatneutrale regio van de wereld worden.

(am)

Meer