“EU-klimaatprogramma is een cadeau voor niet-Europese luchtvaartmaatschappijen”

“Het laatste wat we nodig hebben is dat verdomde Nederlanders ons vertellen dat we meer belasting moeten betalen.” Het is een gevleugelde uitspraak uit 2019 van Ryanair-baas Michael O’Leary. De controversiële Ier verzette zich toen al tegen een voorstel van 9 EU-landen – waaronder Nederland – om de luchtvaartindustrie zwaarder te gaan belasten voor haar CO2-uitstoot.

De gezamenlijk nagestreefde klimaatbeschermingsdoelen van de EU en de ECB zijn moreel eervol, maar politiek naïef en economisch rampzalig. Door eenzijdige belastingen, eisen en doelquota worden belangrijke Europese industrieën benadeeld ten opzichte van de mondiale concurrentie. 

De wereld heeft zojuist op de Wereldklimaattop in Glasgow laten zien dat die niet bereid is het Europese voorbeeld te volgen. Klimaatbescherming komt, maar veel langzamer dan bij ons.

O’Leary staat niet langer alleen. Ook Lufthansabaas Carsten Spohr staat kritisch tegenover de geplande belastingen en eisen van de EU voor klimaatbescherming, die de luchtvaart in hoge mate zouden treffen. Vooral omdat zij alleen Europese luchtvaartmaatschappijen treffen en dus niet-Europese aanbieders bevoordelen:

Achter de EU-grens in Istanbul of Dubai is men blij met dit economische stimuleringspakket uit Brussel

“Wij in Europa belasten eenzijdig het luchtvervoer, een van de bedrijfstakken waarin wij nog steeds de leiders zijn. De concurrenten, die vervolgens hun hubs achter de EU-grens in Istanbul of Dubai exploiteren, zijn blij met dit economische stimuleringspakket uit Brussel. “

Toch is het onwaarschijnlijk dat het milieu baat zal hebben bij het Brusselse klimaatbeleid, want omwegen via deze hubs worden naast materieel goedkoper, ook nog eens duurder – gemeten in CO2 – voor het milieu dat we willen beschermen. “Brussel kan dat niet menen’, zegt Spohr in een podcast op de Duitse nieuwszender The Pioneer.

Lufthansa raamt de extra kosten van de CO2-belasting en andere geplande maatregelen op 15 à 20 miljard euro tegen 2035, wat in feite de doodsteek zou betekenen voor de winstgevendheid van de maatschappij.

Meer