De Europese vraag naar treinreizen zal de volgende tien jaar een sterke toename kennen. De sector zal immers kunnen profiteren van de grotere aandacht die de consument heeft voor duurzaamheid en klimaat. Vooral de luchtvaartsector zou de heropleving van het treinvervoer voelen. Dat blijkt uit een studie van UBS Research.
De onderzoekers wijzen er daarbij op dat deze verschuiving in de publieke perceptie een zegen zal zijn voor de Europese markt voor hogesnelheidstreinen. Geraamd wordt dat die trafieken dit decennium jaarlijks een gemiddelde groei met 10 procent zullen laten optekenen.
Nachttreinen
‘De sector zal over twee jaar een markt van ongeveer 11 miljard euro hebben opgebouwd,’ zeggen de onderzoekers. ‘Die trend zal ook een stimulans blijken voor de vraag naar rollend materieel en infrastructuur, zoals signalisatie of zelfs nieuwe spoorlijnen. De politieke steun voor investeringen in spoorweginfrastructuur neemt sterk toe.’
‘Ook bij de bevolking groeit de interesse voor het spoorvervoer. Een nieuwe vraag bij het publiek heeft een aantal exploitanten al aangezet om opnieuw nachttreinen te organiseren. Bovendien blijkt dat de tolerantie van de reiziger voor langere treinreizen oploopt.’
Uit de studie bleek dat zakenreizigers bereid zouden zijn om voor een reis van vier uur de trein te nemen. Bij toeristen zou dat zelfs oplopen tot zes uur. De onderzoekers gebruiken daarbij de hogesnelheidstrein tussen Londen en Parijs als voorbeeld.
Die verbinding laat de reiziger immers toe om zich zonder veel tijdverspilling tussen twee stadscentra te verplaatsen. ‘Een dergelijke service maakt het treinoperatoren mogelijk om luchtvaartmaatschappijen te verslaan,’ benadrukt UBS Research.
Ook de Europese Commissie stelt grote verwachtingen in een versterkt treinvervoer. De sector kan immers een belangrijke pijler vormen van de Europese duurzame agenda. ‘De trein kan de uitstoot van broeikasgassen helpen verminderen zonder een vertraging van de economische groei te veroorzaken,’ zeggen de onderzoekers.
Liberalisering
Adina Valean, Europees commissaris voor transport, erkent daarbij dat de treinvervoer diverse voordelen biedt. De sector heeft niet alleen troeven op het gebied van duurzaamheid en veiligheid, maar kan volgens Valean uiteindelijk ook op het gebied van snelheid een meerwaarde bieden.
Volgens UBS Research zal de liberalisering van het Europese spoorvervoer de frequentie en betaalbaarheid van het treinaanbod moeten verbeteren. De onderzoekers maken gewag van een keerpunt voor de industrie. Frankrijk en Spanje zouden, samen met Italië en Duitsland, dit decennium tot achthonderd nieuwe hogesnelheidstreinen aan hun vloot kunnen toevoegen. Daarmee zou een investering van 60 miljard euro gepaard kunnen gaan.
De onderzoekers merken op dat de hogesnelheidstrein de voorbije jaren tegenover de luchtvaart op korte afstand de voorbije jaren al enkele opmerkelijke overwinningen heeft behaald. Eurostar zei vorig jaar al dat de hogesnelheidstreinen door de Kanaaltunnel de vraag naar vliegtuigreizen tussen Londen en Parijs al heeft gehalveerd. De nieuwe verbinding tussen Londen en Amsterdam zou een gelijkaardig effect kunnen hebben.
Het rapport voorspelt dat de jaarlijkse groei van de wereldwijde luchtvaart onder invloed van de hogesnelheidstreinen het volgende decennium van 5,1 procent tot 4,6 procent zal worden teruggebracht. ‘Binnen Europa kan er zelfs een stagnatie of een daling volgen,’ aldus UBS Research.
De studie wijst op de impact die de trein al heeft gehad op routes zoals Madrid-Barcelona en München-Berlijn. Geplande verbindingen zoals Parijs-Toulouse en Berlijn-Keulen hopen op een gelijkaardig effect.
‘Een breder en efficiënter spoorwegnet zou luchtvaartmaatschappijen ertoe kunnen aanzetten zich meer te richten op lange afstanden of gebieden die niet voor hogesnelheidstreinen toegankelijk zijn,’ zegt UBS Research.