Plan om ‘s werelds langste treintunnel te bouwen tussen Helsinki en Tallinn botst op weerstand

Vooraleer de bouw van een spoortunnel tussen Tallinn en Helsinki kan starten, is nog heel wat bijkomende informatie noodzakelijk. Dat heeft Jaak Aab, de Estse minister van financiën, gezegd. Er moeten volgens Aab op tal van vragen nog antwoorden volgen. Het Finse bedrijf Finest Bay Area Development wil onder de Finse Golf een spoortunnel met een lengte van meer dan honderd kilometer aanleggen. Met het project zou een investering van ongeveer 15 miljard euro zijn gemoeid.

De uitvoering van de werken zou gebeuren door drie Chinese ondernemingen. Momenteel kan de verplaatsing tussen beide hoofdsteden alleen met de ferry of het vliegtuig gebeuren.

Rovio

De treinverbinding tussen Helsinki en Tallinn zou de langste spoortunnel van de wereld worden. Het project van Finest Bay Area Development is een idee van de Finse ondernemer Peter Vesterbacka, een voormalig topman van gameproducent Rovio Entertainment, onder meer ontwerper van Angry Birds.

Door de aanleg van de tunnel zou de verplaatsing tussen beide steden nog slechts dertig minuten in beslag nemen. Momenteel duurt die reis minstens twee uur. Vesterbacka wil over de nieuwe verbinding hogesnelheidstreinen inzetten. Daarnaast denkt hij ook aan shuttletreinen die auto’s zouden vervoeren. De plannen omvatten tevens de bouw van een artificieel eiland in de Finse Golf.

Finland en Estland kijken al verscheidene decennia naar de bouw van een onderzeese spoorverbinding. Tot een concreet plan kwam het tot nu toe echter niet. Finest Bay Area Development hoopt de tunnel over zeven jaar in gebruik te kunnen nemen. Eerdere haalbaarheidsstudies hadden aan de realisatie van het project een tijdsduur van twintig jaar gekoppeld.

Volgens ramingen zou de tunnel de trafiek tussen Helsinki en Tallinn tot 23 miljoen mensen per jaar doen toenemen. Momenteel maken jaarlijks minder dan 10 miljoen mensen de reis tussen de twee steden. Door de zogenaamde Talsinki-tunnel zou Finland niet alleen een verbinding krijgen tot de Baltische staten, maar verder ook tot Polen en Duitsland.

China

Voor de uitvoering van de werken wil het Finse bedrijf samenwerken met China Railway International Group, China Railway Engineering Company en China Communications Construction Company. Zij beschikken volgens Vesterbacka over de nodige technologische knowhow.

De financiering zou gebeuren door de Chinese investeerder Touchstone Capital Partners. In ruil zou Touchstone Capital een minderheidsbelang krijgen in de uitbater van de tunnel. “Vooraleer de werken kunnen starten, moeten er antwoorden op een aantal cruciale vragen komen,” waarschuwt de Estse minister Aab. “Er moet onder meer duidelijkheid komen over de functie die de overheid in de uitbating zal krijgen.”

“Ook over de financiering en de winstgevendheid van het project moet meer informatie volgen,” aldus de minister. “Zelfs wanneer de uitbating exclusief door de privésector gebeurt, moet de overheid immers met een belangrijke kost rekening houden.”

“Onder meer voor veiligheidsgaranties en noodsituaties zullen de betrokken landen de nodige budgetten moeten voorzien. Eveneens moeten er voorzieningen worden getroffen voor de eventualiteit dat de uitbaters zouden beslissen hun activiteiten te staken. In dat geval moeten de overheden zorgen dat de infrastructuur verder kan functioneren. Tevens moet men investeringen plannen in aansluitingen op andere verkeersinfrastructuur.”

Volgens Finest Bay Area Development zou de bouw van de tunnel zes jaar lang aan twintigduizend mensen werk kunnen bieden. De Europese Unie zou 40 procent van de aanlegkosten subsidiëren.

Finest Bay Area Development zegt aan de Estse overheid een dossier te zullen bezorgen waarin de vragen van de overheid zouden worden beantwoord. De ontwikkelaar wijst er wel op dat sommige details slechts concreet kunnen worden verstrekt na verdere studies, die pas kunnen worden uitgevoerd wanneer de overheid het project heeft goedgekeurd.