Europese autoverkoop verliest voor tweede maand op rij opnieuw terrein

Tijdens de maand november werden in de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en de European Free Trade Association in totaal 1,05 miljoen nieuwe personenwagens verkocht. Dat betekende een daling van 13,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat staat in een rapport van de Association des Constructeurs Européens d’Automobiles (Acea).

De cijfers betekenen dat de Europese autoverkopen voor de tweede maand op rij opnieuw een achteruitgang moeten melden. Die terugval moet worden toegeschreven aan de heropstoot die bij de besmettingen met het coronavirus moet worden opgetekend en die ook de autoverkoop hebben geraakt.

Heropstoot

Uit de cijfers van Acea blijkt dat de vijf grootste automarkten van Europa allemaal een negatief resultaat moesten melden. De afzet in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk ging met ongeveer 27 procent achteruit. Spanje en Italië konden met een achteruitgang van respectievelijk 18,7 procent en 8,3 procent meer gematigde dalingen melden.

Duitsland kon de inkrimping tot 3 procent beperken. Het land kende een gedeeltelijke lockdown, waardoor de Duitse showrooms in november open konden blijven.

Bij de grootste merken moesten Volkswagen en Renault elk een daling met ongeveer 14 procent melden, terwijl de afzet van PSA Group met 12 procent achteruit ging. De fabrikanten van luxewagens moesten eveneens een inkrimping melden. Bij Daimler viel de omzet met 15,5 procent terug, terwijl BMW een daling met 8 procent noteerde.

In de Europese Unie werden tijdens de maand november 897.692 nieuwe wagens verkocht. Dat betekende een daling met 12 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar. De achteruitgang is daarmee scherper dan in oktober, toen de verkoop met bijna 8 procent achteruit ging. Over de eerste elf maanden van dit jaar viel de verkoop met 25 procent terug.

Korte heropleving

De cijfers bevestigen de impact van de coronacrisis op de Europese automarkt. Na de uitbraak van de pandemie viel de verkoop grotendeels stil.

Nadat tijdens de zomers hoopvolle berichten kwamen en de pandemie over zijn hoogtepunt leek, kende de Europese autoverkoop in september wel een lichte heropleving, maar die positieve ontwikkeling bleek uiteindelijk van korte duur.

Een tweede golf van besmettingen leidde in oktober immers al opnieuw tot een daling.