Key takeaways
- De Europese autofabrikanten Stellantis en Renault dringen er bij de EU op aan om een nieuwe categorie kleinere auto’s met minder veiligheidsvoorschriften te creëren.
- Lobbyisten beweren dat de bestaande regelgeving kleine auto’s te duur maakt om winstgevend te produceren, maar critici beweren dat het versoepelen van de veiligheidsvoorschriften kan leiden tot lagere veiligheidsbeoordelingen voor Europese auto’s.
- De voorgestelde “e-auto” of “M0”-categorie zou minder strenge beperkingen hebben wat betreft grootte en motor, en profiteren van lagere belastingen en verzekeringskosten.
Europese autofabrikanten Stellantis en Renault verzetten zich tegen Chinese rivalen die de Europese markt betreden met betaalbare elektrische voertuigen. Ze lobbyen bij de Europese Unie om een nieuwe categorie kleinere auto’s met minder veiligheidsvoorschriften te creëren, zodat ze goedkoper geproduceerd kunnen worden, meldt Reuters.
Deze inspanning komt voort uit de bezorgdheid dat de bestaande regelgeving kleine auto’s te duur maakt om winstgevend te produceren. Stellantis-voorzitter John Elkann en Renault CEO Luca de Meo pleiten voor een categorie “e-auto’s” die geïnspireerd is op de Japanse “kei cars”, compacte voertuigen met minder beperkingen qua grootte en motor, die profiteren van lagere belastingen en verzekeringskosten.
De concurrentie wordt heviger
Terwijl Chinese autofabrikanten zich momenteel richten op grotere elektrische voertuigen en hybrides, zijn er ook kleinere, betaalbare modellen in aantocht. BYD’s Dolphin Surf, met een prijs van minder dan 20.000 euro, concurreert rechtstreeks met de Renault 5 van vergelijkbare grootte, die bijna 5.000 euro meer kost.
Door deze druk onderzoeken Europese fabrikanten het potentieel van goedkopere auto’s om de verkoop te stimuleren en de CO2-doelstellingen te halen. Hoewel het segment van de kleine auto’s momenteel slechts 5 procent van de markt vertegenwoordigt, zou het een aanzienlijke opleving kunnen doormaken, mogelijk tot 600.000 eenheden in 2030, volgens S&P Global.
De lobby
De lobby is gericht op de General Safety Regulations 2 (GSR2) van de EU, die verschillende veiligheidsvoorzieningen voorschrijven. Lobbyisten beweren dat deze vereisten onnodig zijn voor kleine stadsauto’s die ontworpen zijn voor stadsverkeer met lage snelheden. Ze stellen een nieuwe “M0”- of “e-auto”-categorie voor met minder strenge voorschriften.
De Europese Commissie overweegt het voorstel, maar het implementeren van veranderingen met behoud van veiligheidsnormen zal complex zijn.
Bezwaren en tegenargumenten
Er blijft bezorgdheid bestaan over de vraag of minder gereguleerde modellen kunnen concurreren met Chinese elektrische voertuigen, die consequent hoge veiligheidsbeoordelingen van Euro NCAP halen. Het versoepelen van de veiligheidseisen zou kunnen leiden tot lagere veiligheidsbeoordelingen voor kleinere Europese auto’s, wat gevolgen zou kunnen hebben voor de keuze van de consument en voor wagenparkaankopen.
BYD Frankrijk beweert dat de EU-regelgeving de schuld geven van onbetaalbaarheid “een hoop excuses” is, en benadrukt dat ze zich inzetten om kleine auto’s aan te bieden die voldoen aan alle huidige veiligheidsnormen. Uiteindelijk draait het debat om het vinden van een balans tussen betaalbaarheid en veiligheid in de snel evoluerende markt voor elektrische voertuigen.