European Sleeper krijgt de nachttrein weer op de rails

De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper speelt in op de vraag naar duurzaam reizen. In mei treint het bedrijf naar Berlijn, en later ook naar Praag en het zuiden. Dat vertelt co-founder Chris Engelsman aan Business AM Radio.

Waarom is dit belangrijk?

Duurzaamheid speelt steeds een grotere rol in de voorkeuren van consumenten. De verrijzenis van de nachttrein bewijst dit. Treinen blijven een van de groenste manieren van gemotoriseerd transport; in Nederland rijden die zelfs volledig op windenergie.

In het nieuws: European Sleeper verlaat het station voor het eerst op 25 mei.

  • European Sleeper is een fusie tussen het Belgische Moonlight Express en de Nederlandse start-up European Sleeper. Beide bedrijven hadden zich toegespitst op nachttreinen, in 2022 besloten ze de krachten te bundelen.
  • “Een aantal jaar geleden werden nachttreinen massaal afgeschaft door de bestaande spoorwegmaatschappijen”, zegt Engelsman. “Inmiddels zit er wel terug meer energie in, omdat er van bottom-up gewoon heel veel behoefte is aan duurzaam reizen.”
  • European Sleeper kon in de markt stappen als particuliere organisatie. Grote investeringen zijn initieel nog niet nodig, volgens Engelsman.
  • “De rijtuigen kunnen we huren en de capaciteit op het spoor kopen we op basis van de ticketverkoop. We gaan er ook wel van uit dat die treindienst rendabel kan worden gereden”, aldus Engelsman. “We hebben natuurlijk wel een organisatie nodig, en daarvoor hebben we tot nu toe twee keer startkapitaal opgehaald middels een aandelenuitgifte.”

Veel steden in het vizier

Wat kunnen we verwachten? ’s Nachts treinen naar Berlijn en Praag, en misschien wel naar Barcelona.

  • “Wij starten onze eerste nachttreinen vanaf 25 mei tussen Berlijn en Brussel via Amsterdam. We hebben allerlei andere plannen, bijvoorbeeld om deze route vanaf volgend jaar ook te verlengen naar Praag”, zegt Engelsman. “Over twee jaar willen we een nachttrein naar Zuid-Frankrijk en Barcelona.”
  • European Sleeper heeft ook nog andere steden in het vizier. De co-founder liet Milaan en Kopenhagen vallen. “Daarvoor hebben we vooral eigen rijtuigen nodig. Dan kunnen we zelf bepalen wanneer we ze inzetten.” Die zullen dan ook een modernere look en feel hebben, met meer luxe en privacy opties voor reizigers.
  • De treinmaatschappij hoopt vanaf 20 februari de ticketverkoop te starten. Een kaartje van Brussel naar Berlijn gaat over de toonbank vanaf 79 euro. Dit is met slaapplaats, beddengoed en een ontbijt inbegrepen.

Beluister het volledige interview met Chris Engelsman hieronder.

(as/ ddw)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20