Europa hoopt op bijna veertig batterijfabrieken

Met de definitieve doorbraak van de elektrische auto krijgt ook de batterij-industrie een enorme impuls. Dit betekent dat de wereld de volgende jaren een groot arsenaal aan batterijfabrieken zal moeten bouwen. Een aanzienlijk deel van die activiteit lijkt te zullen worden geconcentreerd in Europa, waar momenteel 38 fabrieken worden gebouwd of gepland. Dat blijkt uit een rapport van de nieuwssite CleanTechnica, gebaseerd op cijfers van de organisatie Transport & Environment (T&E).

Met deze investeringen zou Europa tegen het midden van dit decennium één van de grootste producenten van batterijen voor elektrische auto’s worden. Alleen China zou op dat ogenblik nog een grotere productie kennen.

Politiek

“Om elektrische auto’s in het verkeer te krijgen, moet ook een voldoende aanvoer van batterijen worden gegarandeerd”, benadrukt CleanTechnica. “Zodra de productie van elektrische wagens op kruissnelheid komt, zal de wereld enkele tientallen batterijfabrieken nodig hebben. Daarbij is niet alleen volume van belang, maar wordt ook gekeken naar geografie en politieke belangen.”

“Op dit moment vindt het grootste deel van de batterijproductie in de wereld plaats in Azië. Maar dat is een onhoudbare situatie voor regeringen in Noord-Amerika en Europa, die de adoptie van elektrische voertuigen willen bevorderen en duurzame banen willen creëren. Het is bovendien ook milieuvriendelijk om batterijfabrieken in de onmogelijke omgeving van de autoproductie in te planten.”

“Europa heeft een aantal belangrijke troeven om een belangrijke batterijproductie uit te bouwen”, zeggen experts nog. “De regio kan terugvallen op een sterke binnenlandse markt en beschikt ook over een uitgebreide industriële basis, terwijl er ook strenge milieunormen worden gehanteerd. Dit biedt het Europese continent een opportuniteit om een aanzienlijk deel van de wereldwijde markt te veroveren.”

Marktaandeel

Van de 38 Europese dossiers die momenteel in de pijplijn zitten, hebben tot nu toe 17 projecten financiering toegezegd gekregen. Dat vertegenwoordigt een totale investering van ongeveer 30 miljard dollar. 10 andere projecten, goed voor nog eens 16,8 miljard dollar, hebben een gedeeltelijke financiering gekregen. Daarnaast zijn er nog eens 9 fabrieken aangekondigd waarvoor de financiering nog niet is bevestigd. 

Indien alle geplande projecten in productie gaan, zouden Europese batterijfabrieken tegen het midden van dit decennium over een gezamenlijke capaciteit van 462 gigawattuur kunnen beschikken. 5 jaar later zou die capaciteit nog tot 1.144 gigawattuur kunnen worden opgetrokken.

“Dat is voldoende om meer dan 90 procent van de totale autoverkoop in de regio dat jaar te dekken”, luidt het. “Volgens de ramingen van Transport & Environment zou Europa tegen het midden van dit decennium in de wereldwijde batterijproductie een ​​marktaandeel van 20 procent hebben. Daarmee zou alleen China zich nog een groter productiegebied kunnen noemen.”

(NS)

Meer