Er staan voor de Europese cafébezoekers één miljoen voorafbetaalde pinten klaar

Tijdens de lockdown door de coronacrisis hebben de Europese cafés nagenoeg één miljoen pinten bier verkocht die na de heropening van de horeca kunnen worden geconsumeerd. De initiatieven moesten de cafés helpen om een deel van hun kosten ook tijdens de lockdown te kunnen blijven dekken.

Over de hele wereld hebben bierproducenten – van marktleider AB InBev tot kleine ambachtelijke brouwers – projecten opgezet om hun cafés te ondersteunen. Dat schrijft persagentschap Reuters.

Daarbij kreeg het publiek de kans om in de gesloten horeca-zaken toch bestellingen te plaatsen en te betalen. Op die manier konden de cafés een aantal kosten dekken. Als beloning weten de klanten zich bij de heropening van de horecasector alvast verzekerd van een ‘gratis’ consumptie.

Café Courage

Brouwer AB InBev ging in België van start met het programma Café Courage. Dat leverde al 200.000 bestellingen op. Vervolgens lanceerde de biergigant gelijkaardige projecten in twintig andere markten in onder meer de rest van Europa, Brazilië en Hongkong.

Op die manier haalde AB InBev voor cafés, bars en restaurants meer dan 6 miljoen dollar steun op. Concurrent Heineken kwam met de verkoop van waardebonnen eveneens aan een volume van ongeveer 270.000 consumpties. Tal van andere brouwers hebben die voorbeelden gevolgd.

Deze initiatieven hebben ongetwijfeld geholpen, maar hebben de verliezen niet kunnen wegwerken. De British Beer and Pub Association (BBPA) zegt dat de Britse pubs wellicht de beste maand april van het decennium hebben gemist. Door het opmerkelijk warme en zonnige weer had de sector die maand volgens ramingen 745 miljoen pinten bier kunnen verkopen.

Pierre-Olivier Bergeron, secretaris-generaal van sectororganisatie Brewers of Europe, wijst erop dat de totale bierverkoop mogelijk tussen 60 procent en 65 procent zou kunnen terugvallen. De bierverkoop in de retailsector is wel gestegen, maar dat kon onmogelijk het verlies in de horeca wegwerken.

Social distancing

Experts wijzen erop dat ook bij de heropening van de sector niet alle problemen voorbij zullen zijn. Er moet immers met een aantal beperkingen rekening worden gehouden. Er moeten grotere afstanden in acht worden genomen. Vaak zijn ook de openingstijden beperkt.

Vooral de regels rond social distancing zouden een grote impact kunnen hebben. Dat zegt onder meer Emma McClarkin, algemeen directeur van British Beer and Pub Association.

‘Er zijn in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 47.000 pubs. Wanneer men rekent met de sociale afstand van twee meter die momenteel in het land van kracht is, zouden slechts één derde van de Britse pubs opnieuw de deuren kunnen openen. Bij een keuze voor de regel van anderhalve meter, voorgeschreven door de Wereldgezondheidsorganisatie, zou dat cijfer tot 75 procent kunnen oplopen.’

In België zeggen de uitbaters door de beperkingen en de behoedzaamheid bij het publiek na de heropening van hun zaak 45 procent minder consumenten te verwachten.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20