Enige peilingbureau dat in 2016 correct het Kiescollege voorspelde: ‘Weg naar de 270 kiesmannen voor Trump ligt breed open’

Weinige peilingbureaus konden in 2016 de overwinning van Donald Trump correct voorspellen. Het bureau Trafalgar Group deed dat wel. Het had op een haar na zelfs het aantal stemmen in het Kiescollege juist. 306/232 vs. de uiteindelijke 304/227. Aan 270 kiesmannen hebben beide kandidaten voldoende om president te worden. Ook dit jaar voorspelt Trafalgar dat Trump het zal halen.

Wat onderscheidt Trafalgar van andere peilingbureaus? Trafalgars uitgangspunt is de zogenaamde ‘sociale vooringenomenheid’. 

Die wil dat mensen die aan een peiling deelnemen automatisch een schild rondom zich bouwen om te vermijden dat de persoon die de peiling afneemt een oordeel over hen velt. Men gaat dan ‘politiek correcte’ antwoorden geven, terwijl men in het stemhok zijn hart laat spreken.

Het Bradley effect

In de VS staat dit ook bekend als het Bradley effect, een verschijnsel in de Amerikaanse politiek dat inhoudt dat zwarte kandidaten in verkiezingen een slechter resultaat halen dan op grond van opiniepeilingen verwacht mag worden. Dat gebeurde ook in 2018 in Florida, toen de zwarte kandidaat voor het gouverneurschap Andrew Gillum tegen alle peilingen in verloor tegen de blanke winnaar Ron De Santis. Ook toen had de Trafalgar Group als enige de pronostiek juist.

Verder stelt Trafalgar 7 tot 9 vragen, eerder dan de gebruikelijke 25, waarmee de meeste peilingbureaus afkomen. Gewoon gezond verstand dus, ‘omdat je anders enkel de ultraconservatieven, de ultraprogressieven en mensen die zich vervelen aan de telefoon krijgt’. Verder blijkt dat onder conservatieven gemiddeld 4 op de 5 mensen niet aan zo’n peiling willen deelnemen. Al dit soort zaken wordt mee ‘gewogen’ in de uiteindelijke peilingresultaten.

Sociale wenselijkheid vs. sociale vooringenomenheid

Toch blijft ‘sociale wenselijkheid’ het belangrijkste criterium. Mensen met meningen die niet populair zijn ‘willen niet worden beoordeeld door iemand aan de telefoon die ze niet kennen’. Was dit altijd al zo, dan is dat in het hypergepolariseerde Amerika van vandaag zeker het geval: ‘Ze hebben gezien hoe mensen zich schamen voor hun mening, hoe mensen hun job hebben verloren omdat ze een politieke stelling innamen’. Anonimiteit is dus de kern van het succes van elke peiling. 

Nationaler peilingen zijn irrelevant

Trafalgar doet ook geen nationale peilingen. Die zijn irrelevant, omdat het beslissende Kiescollege op de afzonderlijke staten en niet op het land is gebaseerd. Het bureau houdt ook rekening met mensen die niet als kiezers geregistreerd staan en voor de eerste keer gaan stemmen. In de resultaten wordt tenslotte het belang van de ‘never-Trump Republikeinen’ gereduceerd, omdat die al te graag aan de telefoon komen en dus oververtegenwoordigd zijn.

Long story short, maakt Trafalgar zich ook nu op voor een nieuwe Trump-overwinning, met zo’n 280 kiesmannen in het Kiescollege, 10 meer dan vereist.

De kans dat Donald Trump dit jaar de ‘popular vote’ wint, grenst aan zero. Maar dat hij – net als vier jaar geleden – het Kiescollege wint, is zeker niet onmogelijk. Als hij daarin slaagt, zullen Republikeinen de voorbije 28 jaar slechts 1 keer op 8 de popular vote hebben gewonnen. In die tijdsspanne hebben ze dan wel 1 op elke 2 presidenten geleverd. Een stilaan onhoudbaar gegeven, zeggen vele Amerikanen.

Meer