Einde van verplicht telewerken: “Veel kmo’s willen niet ‘hybride’ werken, maar keren gewoon terug naar het oude normaal”

Vanaf vrijdag is het zover: telewerken is dan niet langer verplicht, maar alleen nog aanbevolen. Hr-dienstverlener Acerta verwacht dat veel kleinere bedrijven gaan terugkeren naar de oude werkorganisatie van voor corona, ondanks de hype rond “hybride werken” (deels thuis, deels op kantoor).

Het Overlegcomité besliste vorige week om de verplichting tot telewerk vanaf 18 februari op te heffen, een van de coronaversoepelingen. “Wel blijft telewerk nog steeds aanbevolen, wanneer dat mogelijk is”, klonk het.

Ellen Van Grunderbeek, hr-experte bij Acerta, zegt in een vooruitblik te verwachten dat er meer bedrijven dan je zou denken terugkeren naar het “oude normaal” van vóór de pandemie. “Ik verwacht een gemengd beeld, met ook bedrijven die terug naar business as usual gaan en niet de ommeslag naar hybride werken maken. Het gaat dan vooral over de kleinere kmo’s.”

“Dat heeft onder meer met schaal te maken. Als je vijf werknemers hebt en ze moeten onderling over de inkomende bestellingen overleggen, is het toch handig als ze terug allemaal aan hetzelfde kantooreiland zitten.”

“Anderzijds is in de meeste grotere ondernemingen die al hybride werkten vóór of sinds corona, intussen een duidelijk werkbeleid uitgetekend. In de meeste grote bedrijven gaat het vaak om een verplichting voor werknemers om minstens 2 dagen naar kantoor te komen en de overige 3 dagen thuis of op kantoor te werken.”

“Telewerk zal bij de meeste ondernemingen een blijvende factor zijn in de arbeidsorganisatie. Maar de opluchting is groot, zowel bij de ondernemingen als de medewerkers”, reageerde Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka, meteen na de beslissing. De werkgeversorganisatie verwacht dat veel medewerkers met plezier meerdere dagen per week terug naar kantoor komen.

Huismus of kantoormus?

Volgens Acerta zijn veel werknemers intussen zo gewoon geraakt aan thuiswerk, dat ze opzien tegen de terugkeer van het dagelijkse gependel. Of het echt een argument wordt om het bedrijf te verlaten en van werkgever te veranderen, valt nog te bezien.

Van Grunderbeek: “Het wordt een uitdaging om de noden van de twee types werknemers met elkaar te verzoenen. Je hebt de huismussen, vaak de introvertere werknemers, voor wie thuiswerk een gewoonte is geworden en die een goeie work-lifebalans gevonden hebben. En dan heb je de kantoormussen, vaak extraverten die intussen snakken naar meer sociaal contact, samen werken, lunchen en vergaderen.”

Als de werknemer weigert om terug naar kantoor te komen, kan de werkgever dat als werkweigering interpreteren en dreigt de relatie snel te verzuren. Dat is net het scenario wat je als bedrijf moet zien te vermijden, zeggen hr-experts, die werkgevers aanraden om van back to the office een positief evenement te maken.

Verplicht terug naar kantoor?

Volgens Van Grunderbeek kan de werkgever in de huidige context – met de officiële aanbeveling tot thuiswerken – de werknemer niet verplichten om naar kantoor te komen. Pas als ook die aanbeveling wegvalt, wordt een harde verplichting mogelijk.

“Je werkgever kan meer personeel op het werk verwachten, maar eigenlijk kan hij het niet eisen. In eerdere fases van de pandemie met lagere coronacijfers hoorden we vaak van bedrijfsleiders: ‘Ik wil dat mijn mensen allemaal terugkeren’. Juridisch kan dat niet afgedwongen worden.”

(mah)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.