Een op drie Delhaize-klanten respecteert social distancing niet

De supermarktketen Delhaize roept zijn klanten nogmaals op om de socialdistancingregels van de regering na te leven. Uit een steekproef blijkt dat 30 procent van de klanten niet genoeg afstand houdt of andere regels omzeilt.

Een aantal Delhaize-klanten zou de regel om niet met twee naar binnen te gaan negeren door als koppel allebei een kar te nemen. Sommigen weigeren zelfs een winkelkar te nemen. En zeer zelden worden klanten fysiek of verbaal gewelddadig, zegt Delhaize in een persbericht.

Delhaize verplicht klanten om een kar te nemen omdat er zo automatisch meer afstand gecreëerd wordt. De winkelkarren worden na elk gebruik ontsmet.

Stickers

De winkelketen brengt nu stickers aan op de vloer die wijzen op het belang van 1,5 meter afstand. Ook Carrefour bracht aan zijn kassa’s al vloerstickers aan die juiste afstand bewaren voor mensen in de rij.

Delhaize gaat ook verse, ongesneden broden al in zakken steken om te voorkomen dat mensen broden aanraken die ze uiteindelijk niet kopen. Ook de broodsnijmachines worden een aantal keer per dag ontsmet.

Staking

Delhaize kwam de afgelopen dagen regelmatig in het nieuws omdat werknemers in Brussel en Wallonië het werk neerlegden uit protest tegen de slechte arbeidsvoorwaarden. Door de coronacrisis moeten ze harder werken voor hetzelfde loon en ze vonden dat hun gezondheid te weinig beschermd werd.

Donderdag bereikten de vakbonden en de directie een akkoord. Het personeel krijgt een premie van 500 euro en er worden mondmaskers verdeeld over de winkels.

Ook bij Carrefour wordt sinds vrijdagochtend gestaakt om dezelfde reden.

Meer