Een op de drie Belgen denkt aan elektrische of hybride auto als volgende wagen

Een groeiend deel van de Belgen denkt in de toekomst elektrisch te rijden. Daardoor zal het wagenpark er over enkele jaren diverser uitzien qua brandstoftype.

Eerst de situatie vandaag. Het Belgische wagenpark, circa 5,9 miljoen auto’s, bestaat voor 96 procent uit diesel- en benzinewagens. Hybride wagens (deels elektriciteit, deels benzine) zijn goed voor 2,6 procent en volledig elektrische wagens voor slechts 0,4 procent van het wagenpark.

Maar elektrisch en hybride zijn wel aan een forse opmars bezig. Ze zijn goed voor circa 20 procent van de recente verkoop en dat gaat wellicht verder oplopen tot 33 procent. Ruim 1 op de 3 Belgische consumenten is immers van plan om als volgende auto een elektrische of hybride auto aan te schaffen, zo blijkt uit de Global Automotive Consumer Study van consultancygroep Deloitte. Meer dan duizend Belgen werden in die wereldwijde enquête ondervraagd.

Dit verwachten de Belgen als brandstof voor hun volgende wagen:

  • 61% diesel of benzine
  • 26% hybride
  • 7% volledig elektrisch
  • 6% overige (aardgas, waterstof, …)

Het betekent dat fossiele brandstoffen hun dominantie zien afkalven, maar nog niet kwijtraken. Nog steeds zes op de tien Belgen verwachten dat hun volgende wagen op diesel of benzine zal rijden. Beide brandstoffen zijn in het huidige wagenpark ongeveer even populair.

30.000 euro

Volgens Deloitte is 30.000 euro een belangrijke prijsdrempel voor de volledig elektrische auto. Twee op de drie geïnteresseerden wil ten hoogste 30.000 euro betalen.

Voor de oplading rekent de meerderheid vooral op de eigen garage of parkeerplek: ongeveer 64 procent van de consumenten die de aankoop van een e-auto plannen, verwacht dat ze de wagen overwegend thuis zullen opladen. Elektrische thuisinstallaties kunnen aanpassingen aan de woning vergen.

Slechts een minderheid rekent op het werk (16 procent) of op publieke laadpalen (19 procent) als belangrijkste plaats om op te laden.

Lees ook: Vlaanderen gaat 30.000 bijkomende laadpalen installeren tegen 2025

Meer