E-fuel: Europese Commissie lijkt te hebben besloten wat “koolstofneutrale brandstof” is, en dat zal Duitsland opnieuw boos maken.

Oorspronkelijk was de Europese Commissie van plan alleen elektrische voertuigen vanaf 2035 toe te staan. Maar onder druk van Duitsland heeft ze een uitzondering gemaakt voor verbrandingsmotoren die op synthetische brandstoffen draaien. Na maanden van overweging lijkt ze nu te hebben besloten wat echt een “e-fuel” is.

Waarom is dit belangrijk?

Elektrische voertuigen zijn al verre van perfect als het gaat om de uitstoot van broeikasgassen (BKG). Hoewel ze geen uitstoot hebben tijdens het gebruik, genereert het productieproces, met name van hun batterijen, onvermijdelijk uitstoot. Dit nog los van de emissies die worden geproduceerd om de elektriciteit te genereren die ze aandrijft. Milieuorganisaties, die dus al niet volledig tevreden zijn met elektrische voertuigen, houden nauwlettend in de gaten wat als "e-brandstof" zal worden beschouwd. Wat betreft de auto-industrie, zij hoopt op maximale flexibiliteit.

In het nieuws: een ontwerprapport van de Commissie over e-brandstoffen.

  • Op vrijdag meldt Euractiv dat ze de hand hebben weten te leggen op een intern document van de Europese Commissie. Dit document bepaalt de definitie die moet worden gebruikt voor synthetische brandstoffen.
  • Naar het schijnt zal de meest radicale oplossing op tafel worden gelegd.

Wat waren de twee belangrijkste opties?

De details: debat binnen de Commissie.

  • Er woedt al maandenlang een strijd binnen de Co
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer