Duitsland wil subsidies elektrische wagens terugschroeven

Duitsland stopt mogelijk eind dit jaar de subsidies voor een plugin-hybride wagen. Dat is eerder dan gepland. Bovendien zou vanaf volgend jaar ook de bonus voor de aankoop van elektrische voertuigen met een derde kunnen worden verlaagd. Die maatregelen worden momenteel door de betrokken ministeries besproken. Dat heeft een bron rond de Duitse federale regering tegenover de krant Frankfurter Allgemeine Zeitung (Faz) gezegd.

De ingreep maakt volgens de bron deel uit van pogingen die de Duitse regering wil ondernemen om het rendement van de subsidies op te voeren.

Betaalbaar

Volgens de nieuwe voorstellen van het Duitse ministerie van Economie zouden de subsidies voor de aankoop van een elektrische wagen volgend jaar tot 4.000 euro worden herleid en de twee daaropvolgende jaren verder tot 3.000 euro worden teruggebracht. Momenteel is er nog sprake van een tussenkomst van 6.000 euro.

Verder zou de Duitse overheid vanaf volgend jaar bij de aankoop van een hybride wagen alleen nog steun willen verstrekken wanneer het voertuig daadwerkelijk een positieve impact op het klimaat zou hebben. Midden dit decennium zou de steun helemaal worden afgeschaft.

“We willen onze steun voor elektrische auto’s scherper stellen en ons meer op klimaatbescherming richten”, motiveerde Robert Habeck, de Duitse minister van Economie en vertegenwoordiger van de Grünen in de Duitse federale regering, de nieuwe plannen.

“Wij zijn van mening dat hybrides tegen een betaalbare prijs op de markt kunnen worden gebracht en dan ook geen overheidssteun meer nodig hebben.”

Pioniers

De autosector heeft echter zijn verzet tegen de geplande veranderingen duidelijk gemaakt. “Het vroegtijdig beëindigen van subsidies voor hybrides zou de opkomst van elektrische mobiliteit in gevaar brengen en de reële mogelijkheden van de Duitse consumenten negeren”, benadrukte Hildegard Müller, voorzitter van het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA). “Hybrides zijn de pioniers van de transitie naar elektrische mobiliteit.”

Müller klaagde tevens aan dat de steun gekoppeld is aan de leveringsdatum van het voertuig. “Dit zorgt voor onzekerheid bij de consument”, benadrukte ze. “Door de problemen met de toeleveringsketens moeten klanten immers vaak maanden op de levering van hun auto wachten. Het is niet logisch dat de koper ondertussen niet zou weten hoeveel er uiteindelijk voor het voertuig zal moeten worden betaald.”

De voorstellen van het ministerie leidden echter ook bij de Freie Demokratische Partei (FDP), nochtans een partner in de regeringscoalitie, tot protest. “Er mag niet worden afgeweken van het oorspronkelijke subsidieplan”, werd daar opgemerkt.

“Ook hybrides leveren een bijdrage aan de realisatie van de klimaatdoelstellingen. De overstap naar dit type voertuigen moet zo aantrekkelijk mogelijk worden gemaakt. Dit betekent dat er een voldoende subsidie moet worden voorzien.”

(am)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20