Duitse binnenlandse luchtvaart krijgt quota voor duurzame kerosine

In Duitsland zullen vliegtuigen op binnenlandse routes tegen eind dit decennium bij het opslaan van brandstof minstens één derde duurzame kerosine moeten tanken. Dat staat in een plan dat door de Duitse regering en de belanghebbende partijen is opgesteld. Daarbij zou tegen het einde van dit decennium een jaarlijkse productie van minstens 200.000 ton duurzame kerosine moeten worden gegarandeerd.

‘Door de overschakeling naar duurzame kerosine kan de Duitse luchtvaart de jaarlijkse uitstoot van koolstofdioxide met miljoenen tonnen verminderen’, benadrukte Andreas Scheuer, Duits minister van Transport, bij de voorstelling van het plan. ‘Deze strategie zal bovendien het technologisch leiderschap van de Duitse bedrijven bevorderen.’

Uitstootneutraal

‘De inzet van kerosine die op basis van duurzame waterstof is geproduceerd, maken we duidelijk dat luchtvaart en klimaatbescherming niet met elkaar in tegenspraak hoeven te zijn’, merkte ook Peter Altmaier, Duitse minister van Economie en Energie, op. Duurzame kerosine wordt geproduceerd op basis van water, koolstofdioxide en elektriciteit. Indien de gebruikte elektriciteit door hernieuwbare bronnen is opgewekt, is dit type kerosine nagenoeg uitstootneutraal.

Het is echter nog lang niet mogelijk om deze duurzame kerosine tegen een concurrerende prijs op de markt te brengen. Een overschakeling naar deze nieuwe brandstof zou de vliegtuigmaatschappijen dan ook een zware financiële last kunnen zijn. Daarom wil de Duitse overheid de bredere introductie van kerosine op basis van duurzame elektriciteit met subsidies ondersteunen.

Het Duitse beleid voorziet onder meer een subsidiëring van het onderzoek naar de brandstof, maar ook de productie zelf zou voor een financiële ondersteuning genieten. Daarnaast wordt met de vliegtuigmaatschappijen afgesproken om bepaalde volumes duurzame kerosine – ondanks de hogere prijs – af te nemen.

Motoren

Duurzame vliegtuigbrandstoffen worden gezien als een efficiënte manier om de ecologische voetafdruk van de luchtvaart, die berucht is voor zijn zware emissies, te verminderen. Deze duurzame producten kunnen immers met traditionele brandstof worden gemengd zonder dat de vliegtuigmotoren moeten worden aangepast.

Bovendien kan duurzame kerosine ook op een positieve reactie van de luchtvaartindustrie rekenen. Daar ziet men het product als een middel om de uitstoot af te bouwen tot klimaatneutrale technologieën, zoals elektrische vliegtuigen, hun doorbraak beleven.

Onder meer Peter Gerber, chief executive van Brussels Airlines, wierp in een reactie op het nieuwe plan op dat hij zich in een afname-akkoord zou kunnen vinden. ‘Onze uiteindelijke doelstelling is klimaatneutraal te kunnen vliegen’, merkte hij op. ‘Om dit doel is het noodzakelijk om fossiele kerosine door duurzame vliegtuigbrandstoffen te vervangen.’

(lb)

Meer