IATA: ‘Alternatieven voor kerosine moeten gestimuleerd worden’

Om de emissies van de luchtvaart verminderen, zijn alternatieve brandstoffen de langetermijnoplossing. Er zijn echter stimulansen nodig om een belangrijke doorbraak te realiseren in de productie en het gebruik van brandstoffen op basis van hernieuwbare of koolstofarme bronnen. Dat zegt IATA.

“Veel luchtvaartmaatschappijen zijn zich bewust dat op termijn de introductie van milieuvriendelijker brandstoffen noodzakelijk zal zijn om de ecologische voetafdruk van de sector te verkleinen,’ zegt Yue Huang, milieumanager bij de International Air Transport Association. ‘Momenteel zijn deze koolstofarme brandstoffen echter nog steeds veel te duur.’

Prikkels

‘Die hoge kostprijs is de belangrijkste reden waarom luchtvaartmaatschappijen aan kerosine de voorkeur geven,’ oppert Huang. ‘Kerosine is momenteel twee tot vijf keer goedkoper dan een milieuvriendelijker alternatief. Er zijn dan ook beleidsprikkels nodig – zowel van de overheid als van de brandstofproducenten – om hierin verandering te brengen.’

Luchtvaart vertegenwoordigt ongeveer 2,1 procent van de wereldwijde uitstoot van koolstofdioxide. Dat is evenveel als Duitsland. Meer dan 99 procent van de emissies van de luchtvaartmaatschappijen zijn aan vliegtuigbrandstof gerelateerd. Dat geldt ook voor ongeveer de helft van de uitstoot op de luchthavens.

De luchtvaart wil zijn emissies tegen het midden van deze eeuw halveren tegenover het niveau dat midden vorig decennium werd geregistreerd.

Experts vermoeden echter dat de luchtvaart in de transportsector het langst van fossiele brandstoffen gebruik zal maken. De overstap naar hernieuwbare energiebronnen gaat in de luchtvaart immers trager dan in andere transportsector. Dat heeft te maken met de grote omvang en gewicht van de passagiersvliegtuigen.

Reiziger

Stimulansen zijn volgens de sector echter niet de enige oplossing. ‘Vroeg of laat zullen ook passagiers een financiële bijdrage moeten leveren om de luchtvaart koolstofarm te maken,’ waarschuwt César Velarde, rapporteur van de Task Force Aviation Fuel bij de International Civil Aviation Organization (ICAO).

‘De uitdaging is de kosten van een milieuvriendelijker luchtvaart in rekening te brengen, zonder de positieve impact van de sector op het toerisme en de economische ontwikkeling te ondermijnen.’

Meer