Airmilestaks zet kwaad bloed in luchtvaartsector

Een taks of afschaffing van airmiles verhit de gemoederen in de luchtvaart. Sectorvertegenwoordigers spreken over een druppel op een hete plaat.

Eerder deze week maakte de CCC, een onafhankelijke commissie die de Britse overheid adviseert, haar richtlijnen bekend. Met die voorschriften wil de CCC de klimaatopwarming tegengaan. In haar rapport mikt de CCC op airmiles en frequent flyers. Die moeten belast of afgeschaft worden, aldus de organisatie.

Volgens het CCC zijn 15% van de passagiers verantwoordelijk voor 70% van de zitplaatsen. ‘Frequent flyerprogramma’s moedigen korte vluchten aan en zijn dus een unieke, disproportionele toevoeging aan de voetafdruk van een individu’, zegt het CCC daar.

Weinig effect

Volgens de Britse beroepsorganisatie Airlines UK is zo’n maatregel disproportioneel. ‘Vliegtuigmaatschappijen in het VK hebben een robuust plan om CO2-uitstoot tegen te gaan en naar een totale uitstoot van nul te gaan tegen 2050, zonder het onbetaalbaar te maken voor mensen om te vliegen of het VK niet-concurrentieel te maken’, zeggen ze aan CNBC.

Airlines UK wil dat het VK meer inzet op innovatie om de luchtvaart te helpen om minder broeikasgassen uit te stoten. De maatregel zou volgens hen dan ook weinig zoden aan de dijk zetten.

Onderzoek van het World Economic Forum, het WEF, toont dat de luchtvaart, als het een land zou zijn, bij de top tien grootste broeikasgas-uitstoters zou staan. De luchtvaart is verantwoordelijk voor twee procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.

Prijs airmilestaks

Volgens het CCC zou het prijskaartje van een vlucht niet mogen omhoog gaan voor de meeste reizigers. De mensen die airmiles verzamelen, kunnen een prijsstijging aan omdat zij al relatief meer geld hebben, staat in het rapport.

Andere aanbevelingen in het rapport gaan over marketing van vluchten. Zo staan veel luchtvaartmaatschappijen al toe om een zogezegde CO2-taks te betalen. Dan kiezen reizigers zelf om te investeren in milieu-maatregelen, als vrijwillige toeslag op hun vliegreis. Bij KLM gaan ze nog een stap verder. De Nederlanders moedigen reizigers aan om voor alternatieven voor het vliegtuig te kiezen.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20