Luchtvaartplannen maken Britse klimaatdoelstellingen onbereikbaar

Vele Britse luchthavens willen de volgende decennia hun capaciteit gevoelig uitbreiden. Die geplande groei is echter drie keer groter dan volgens Britse klimaatadviseurs toelaatbaar is om de doelstellingen op het gebied van klimaatverandering tegen het midden van deze eeuw te halen. Dat staat in een rapport van Thomas Moore, specialist wetenschap en gezondheid bij Sky News, gebaseerd op basis van een analyse van de masterplannen voor eenentwintig Britse luchthavens. 

De bestudeerde luchthavens ontvangen nu jaarlijks samen 286 miljoen passagiers. De volgende twintig jaar zouden daaraan volgens de plannen 192 miljoen reizigers worden toegevoegd.

Limieten

‘De plannen van de luchthavens gaan ver boven de groeilimieten die Groot-Brittannië aan de luchtvaart moet opleggen indien het land zijn engagement voor een klimaatneutrale economie tegen midden deze eeuw wil inlossen,’ zegt John Gummer, voorzitter van het Britse Committee on Climate Change.

‘Ik wil de burger zijn vakanties niet afnemen. Men kan echter geen vakanties hebben die de planeet beschadigen. De industrie moet dan ook strategieën vinden om vakanties mogelijk te maken zonder de planeet te vernietigen.’

London Heathrow hoopt zijn trafieken met 50 miljoen extra passagiers te kunnen verhogen. ‘Maar zelfs wanneer de aanleg van de controversiële derde landingsbaan op de Londense luchthaven wordt geschrapt, zal het voor de overheid bijzonder moeilijk blijven om de luchtvaarttrafieken onder controle te houden,’ voert Thomas Moore aan.

‘Driekwart van de verwachte passagiersgroei situeert zich immers op andere luchthavens. Zelfs de kleinere luchthavens – zoals Southampton, Doncaster-Sheffield of Belfast – hebben ambitieuze plannen.’

Belasting

Vliegtuigen die gebruik maken van Britse luchthavens, produceren volgens het Committee on Climate Change jaarlijks 37 miljoen ton broeikasgassen. Technologische vooruitgang kan dat niveau gedeeltelijk verminderen, maar dat zal niet voldoende zijn om de verwachte toename van de trafieken op te vangen. 

Het brandstofverbruik zal naar verwachting slechts een gemiddelde daling met 1,4 procent per jaar laten optekenen. Bovendien zal amper 10 procent van de vliegtuigbrandstof door milieuvriendelijker alternatieven kunnen worden vervangen.

‘Een controle op het volume reizigers – mogelijk met een heffing op frequente flyers of een emissiebelasting – lijkt onvermijdelijk,’ werpt Gummer op.

Meer