Duitse autobouwers nemen de handschoen tegen Tesla op

De Duitse autobouwers wapenen zich volop om tegen hun Amerikaanse concurrent Tesla in het strijdperk te treden. De inzet is de dominantie op de markt voor elektrische wagens. Die confrontatie kan volgens analisten echter voor beide kanten bijzonder belangrijke consequenties hebben.

‘Eén jaar geleden bracht Porsche al zijn nieuwe elektrische model Taycan op de markt,’ aldus de Amerikaanse krant New York Times. ‘Sectorgenoten Mercedes-Benz en Audi staan nu op het punt om dat voorbeeld te volgen. Net zoals Porsche met de Taycan verkozen ook die twee partijen om een compleet nieuw elektrisch model op de markt te brengen in plaats van een aangepaste versie van een type dat al in hun portfolio aanwezig was.’

Achtertuin

‘Met die strategie willen de Duitse fabrikanten hun dominantie op de wereldwijde luxemarkt verdedigen,’ zegt de New York Times. ‘Deze nieuwe modellen zullen inderdaad bepalen of de Duitse autobouwers hun hegemonie in de hogere marktsegmenten zullen kunnen vasthouden tegenover de concurrentie van de Amerikaanse rivaal Tesla, die bijna letterlijk in hun achtertuin – in de bossen rond Berlijn – een Gigafactory bouwt om zijn wagens op de Europese markt te verdelen.’

‘Bij die confrontatie staat ook een belangrijk deel van de Duitse economie op het spel. Dat geldt echter eveneens voor Tesla, dat zijn beurswaarde van 658 miljard dollar alleen kan verdedigen indien de investeerders geloven dat het bedrijf ooit boven de traditionele autoconstructeurs zal uitgroeien.’

‘Het was de bedoeling dat onze elektrische wagen een echte Porsche moest zijn,’ verduidelijkt Stefan Weckbach, verantwoordelijk voor het Taycan-project. Die visie vertegenwoordigt volgens de New York Times ook de benadering van de andere Duitse constructeurs van luxewagens, die na een late start de overstap naar elektrische modellen maken. Markus Duesmann, topman van Audi, merkt daarbij op ervan overtuigd te zijn dat het merk ook in deze sector met zijn klassieke kwaliteiten successen zal boeken.

De coronapandemie heeft de traditionele autofabrikanten nog onder grotere druk gezet om zich op de ontwikkeling van elektrische wagens toe te spitsen. Sinds de uitbraak van de crisis is immers de vraag naar wagens op fossiele brandstoffen sterk gedaald.

De verkoop van elektrische wagens heeft daarentegen meer dan een verdubbeling gekend. Dat is grotendeels te danken aan stimulerende maatregelen van de overheden. ‘In november vertegenwoordigden elektrische wagens één op elf nieuwe auto’s die in West-Europa werden verkocht,’ benadrukt analist Matthias Schmidt. ‘Dat is een record.’

Kloof

De Duitsers hebben tientallen jaren ervaring met het maken van topwagens. Tesla, achttien jaar geleden opgericht, heeft met een aantal problemen op het gebied van fabricage en kwaliteit moeten afrekenen, al heeft de Amerikaanse autobouwer zich een snelle leerling getoond.

Wanneer er echter over elektrische wagens wordt gesproken, hebben de Duitse constructeurs tegenover Tesla een duidelijke achterstand. Het Model S van Tesla heeft een groter bereik dan de Taycan. Bovendien beschikt de Taycan ook niet over zelfrijdende software. Deze karakteristieken zouden voor vele autokopers belangrijker kunnen zijn dan prestaties.

‘De Duitse autofabrikanten proberen die technologische kloof te dichten en hopen Tesla in te halen voordat het te laat is,’ zegt de New York Times. ‘De eerste resultaten van die inspanningen maken binnenkort hun debuut in showrooms.’

De Amerikaanse krant merkt wel op dat BMW voorlopig het voorbeeld van zijn Duitse collega’s niet volgt. Pas halverwege dit decennium wil BMW een exclusief elektrisch platform lanceren. Voorlopig legt het bedrijf zich toe op geëlektrificeerde versies van zijn conventionele modellen. BMW zegt daarbij te verwachten dat de verkoop van elektrische wagens pas midden dit decennium definitief op kruissnelheid zal komen.

Kwetsbaarheden

De New York Times merkt echter op dat ook Tesla enige kwetsbaarheden vertoont. ‘De verkoop van het Model 3 is de voorbije maanden in Europa relatief status-quo gebleven,’ aldus de krant. ‘Vorig jaar kon het Model 3 nog een aanzienlijk betere verkoop melden dan de Europese autofabrikanten.’

Tijdens de eerste tien maanden van dit jaar is het Model 3 als meest populaire elektrische auto op de Europese markt door de Renault Zoe voorbij gestoken. Volkswagen probeert de voorsprong van Tesla op het gebied van batterijtechnologie te ondermijnen. Gemikt wordt op lagere kosten, kortere oplaadtijden en een groter bereik.

‘Indien de Duitse constructeur erin lukken deze technologie eerder op de markt te brengen dan Tesla, heeft Elon Musk een probleem,’ zegt Ferdinand Dudenhöffer, directeur van het Centre Automotive Research in Duisburg.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20