Decathlon kiest Amazon-model voor webshop: AC Milaan & co krijgen toegang en België krijgt primeur

Decathlon België opent als eerste in het concern zijn eigen marktplaats waar ook andere merken op kunnen verkopen. Het heeft al overeenkomsten met grote namen als Santini, van de regenboogtrui, en de Italiaanse voetbalclub AC Milaan.

Vanaf eind dit jaar, een concrete datum is nog niet bekend, verkoopt Decathlon niet meer alleen zijn eigen producten, maar ook die van partners in de sportwereld. Decathlon coördineert de transacties, maar de verkopers staan zelf in voor de verzending en verdere afhandeling.

Het model van Amazon en bol.com dus. ‘Klopt, maar we horen die vergelijking eigenlijk niet zo graag’, zegt commercieel verantwoordelijke Wim Mathues. ‘We zijn veel selectiever dan Amazon en zullen ons puur richten op sport en welzijn en met bedrijven samenwerken die onze visie delen om sport toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen.’

Borussia Dortmund

En die partners zijn niet de minste. De sportketen kon al deals maken met onder andere de wielerorganisatie UCI, het fietskledijmerk Santini en Europese voetbalclubs als AC Milaan en Borussia Dortmund. Maar ook de Brusselse surfstart-up Shak&Kai verkoopt zijn waren op de webshop.

‘We willen zo het perfecte sportaanbod aanbieden aan onze klanten’, zegt Mathues. Maar waarom zou een groot merk als Santini, dat zijn eigen marketing op punt heeft, zich nog moeten aansluiten bij Decathlon? ‘Ze bereiken bij ons een veel breder publiek dan ze via hun eigen webshop zouden bereiken’, klinkt het. ‘Door de schaalvoordelen die wij hebben en de omzetdoelen die wij voor ogen hebben, is het voor hen ook interessant om voor ons te kiezen.’

Populair in België

De dienst begint in België, maar wordt vanaf begin volgend jaar uitgebreid naar onder andere Spanje, Italië, Frankrijk en het VK. ‘Het lijkt misschien opmerkelijk dat er gestart wordt in een klein landje als België, maar Decathlon doet het heel goed in ons land. Er zit hier ook een hoop expertise rond e-commerce samen. Daarom hebben we besloten om de internationale online activiteiten aan te sturen vanuit België.’

De webshop van Decathlon heeft 13 miljoen unieke bezoekers per jaar in België en verkocht tijdens de lockdown tot vijf keer meer. Momenteel ligt de omzet nog altijd twee keer zo hoog als vorig jaar.

12,5 miljard euro omzet

Voorlopig kunnen de merken via de website alleen nog maar producten aanbieden, maar op termijn wil Decathlon uitbreiden naar bijvoorbeeld sportieve reizen en workshops. Merken zullen altijd kunnen kiezen of ze in andere landen ook hun waren via Decathlon verkopen, maar voor kleine start-ups is het een mooie kans om snel op te schalen.

Decathlon heeft 3.000 werknemers in 70 landen en is goed voor een wereldwijde omzet van 12,5 miljard euro. De Belgische webwinkel bestaat tien jaar.

Meer