De ‘elevator pitch’: hoe jezelf verkopen in 30 seconden

Hoe krijg je bedrijfsleiders, recruiters en potentiële klanten in jou geïnteresseerd als je maar een halve minuut hebt? Dat is een vraag waar veel professionals mee worstelen, vooral in de zakenwereld. Hier zijn 8 tips voor een ideale elevator pitch.

Of je nu op sollicitatiegesprek komt, je professioneel netwerk wil uitbreiden op een receptie, of een belangrijke zakenman of -vrouw tegen het lijf loopt in de lift, het is nooit een gemakkelijke taak om anderenervan te overtuigen dat jij de beest interessante persoon bent die ze ooit hebben ontmoet.

Wat is een elevator pitch?

De term ‘elevator pitch’ betekent vrij vertaald ‘een verkooppraatje in de lift’. Je presenteert jezelf, je professionele loopbaan, en/of je bedrijf in een paart korte, krachtige en onderscheidende zinnen in een tijdsbestek dat je samen met iemand in de lift staat (maximaal zestig seconden, hier zelfs dertig seconden). Je vertelt wie je bent, wat je doet en wat jouw onderscheidend vermogen is waarmee je de ander kunt helpen. Je straalt daarbij zelfvertrouwen en proessionaliteit uit met als doel de interesse van je gesprekspartner op te wekken.

“De meeste mensen kunnen wat ze eerder gedaan hebben, niet effectief genoeg voorstellen”, zegt Paul McDonald, senior CEO bij het uitzendbureau Robert Half aan de Amerikaanse zakenwebsite Business Insider. “Ze zijn het niet gewend om geluidsfragmenten door te geven van wat ze doen.”

Hieronder geeft Paul McDonald acht tips om de perfecte elevator pitch te brengen.

1. Weet exact welk doel je wil bereiken

Tijdens je elevator pitch moet je eigenlijk drie vragen beantwoorden van je gesprekspartner: Wie ben je? Wat doe je? Waar wil je heen of welk doel heb je voor ogen? Je moet exact weten wat je toekomstperspectief is en waar je heen wil. Anders kan niemand je helpen om je ambities uiteindelijk te verwezenlijken.

“Neem je cv erbij en je LinkedIn-profiel en ga er grondig door”, raadt McDonald aan. Als je momenteel werkloos bent, is het volgens de zakenman geen slecht idee om je te focussen op wat je uiteindelijk wil bereiken en wat je wil doen op professioneel vlak.

(De 6 geheimen van een ijzersterke cv, volgens de wetenschap raadpleeg je hier.)

2. Maak een opsomming

Nadat je je cv en je LinkedIn-profiel onder de loep genomen hebt, raadt McDonald aan om vier kernpunten op te sommen die verklaren waarom jij net zo geweldig bent. Beschrijf de professionele loopbaan, die je tot nu toe al afgelegd hebt, je achtergrond, je vaardigheden, je verwezenlijkingen, en je doelen en ambities. Je doet er ook goed aan om irrelevante details achterwege te laten, want die zouden je gesprekspartner weleens af kunnen leiden van de kern van je boodschap.

(Hét kenmerk van een CEO die snel carrière maakt, lees je hier.)

3. Vertel een verhaal

McDonald wijst erop dat mensen ervan houden als je hen een verhaal vertelt. Bovendien zorgt het ervoor dat ze je later veel gemakkelijker zullen onthouden dan andere kandidaten of potentiële zakenpartners.

Dale Carnegie, een zelfverbeteringsgoeroe, zegt in zijn boek ‘Public Speaking and Influencing Men in Business’ dat onze hersenen in feite “associërende machines” zijn. Dat betekent dat we dingen beter onthouden als we een verhaal of ‘associatie’ aan een bepaalde persoon kunnen koppelen. Met andere woorden, als je wil dat mensen je onthouden, moet je een verhaal aan hen vertellen, en ervoor zorgen dat het een boeiend verhaal is.

(Vier tips om beter verhalen te vertellen, lees je hier.)

4. Vermijd vakjargon

Je moet in staat zijn om wat je doet en wie je bent, uit teleggen op een manier die voor de meeste mensen verstaanbaar is. Dat betekent dat je er goed aan doet om termen en vakjargon, dat door niemand begrepen wordt buiten de sector waarin je werkt, achterwege te laten. McDonald wijst erop dat het “een echte kunst” is om complexe ideeën simpeler voor te stellen dan ze zijn. Een goede strategie is om je in te beelden dat je iets aan je ouders uitlegt en een gelijkaardige aanpak te gebruiken voor je elevator pitch.Je pitch uitwerken met minder gecompliceerde termen is vooral belangrijk voormensen die jobs zoeken in of werken in deze sectoren: boekhouding, financiëntechnologie.

5. Zorg ervoor dat je pitch conversatie uitlokt

Nadat je je verhaal verteld hebt, moet de luisteraar meer van je willen horen. Is je verhaal interessant genoeg en laat je je gesprekspartner ook een beetje op zijn honger zitten? Als dat niet het geval is, pas je je elevator pitch best aan.

(De kunst van het converseren in 7 stappen lees je hier.)

6. Chronometreer jezelf

Terwijl je je elevator pitch oefent, kan je jezelf best chronometreren. Op die manier ben je er zeker van dat je je verhaal kan vertellen binnen de 30 seconden. Als dat niet lukt, moet je de minderbelangrijke details eruit halen en opnieuw proberen.

7. Maak video-opnames van jezelf

Je moet weten hoe je eruit ziet voor anderen terwijl je je verhaal aan het vertellen bent. Ben je wel interessant? Kom je geloofwaardig en vriendelijk over?

Mensen, die naar je luisteren, zullen hun eigen mening over jou en je verhaal vormen. Zorg er dus voor dat je een goede indruk nalaat. Ontspan je, gedraag je natuurlijk en vlot, en breng je verhaal comfortabel en geloofwaardig.

8. Oefen je pitch op je vrienden, familie en collega’s

Als je je verhaal eenmaal onder de knie hebt, raadt McDonald je aan om je elevator pitch te oefenen met je vrienden, familie en collega’s. Vraag aan hen om je feedback te geven. Vraag hen wat ze goed en wat ze slechtvinden aan je uitleg en probeer aan de hand van die feedback je pitch nog verder bij te schaven.

Blijf oefenen totdat het voor jou natuurlijk voelt om de pitch luidop op te zeggen en de luisteraar te overtuigen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.