De driewegkatalysator: nieuwe technologie maakt nieuwe dieven

Stijgende prijzen voor edelmetalen hebben tot een moderne variant van de traditionele autodiefstal geleid. In Londen zijn in de eerste zes maanden van dit jaar al 2.900 diefstallen van driewegkatalysatoren gemeld. Dat zijn er bijna dubbel zoveel als vorig jaar. In 2018 stal men er over het ganse jaar amper 1.700. 

Driewegkatalysatoren zijn constructies uit de motortechniek die het katalytisch reinigen van uitlaatgassen als doel hebben. Hun naam verwijst naar de drie reacties die hierbij plaatsvinden. 

Apparaten die de uitstoot van uitlaatgassen reduceren staan nu samen met koper en lood in de top drie van de geliefkoosde doelwitten van moderne dieven.

De reden is evident: de driewegkatalysator bevat platina, rhodium en palladium. De prijzen van deze edelmetalen zijn – omgerekend naar Britse pond – de voorbije 12 maanden met minimum 10% gestegen. Palladium noteerde vorige week zelfs op zijn hoogste prijs ooit.

Het edelmetaal profiteert duidelijk van de achteruitgang van dieselwagens op de Europese markt. Die stimuleert met name de verkoop van benzinemotoren. Palladium zal ook profiteren van de groei op de markt van de hybride wagens. Die hebben immers katalysatoren nodig die worden ingeschakeld bij de plotse overstap van de batterij naar de benzinemotor. Op dat ogenblik produceert men immers een sterke uitstoot.

2.300 euro per stuk

Wie zo’n driewegkatalysator in handen krijgt kan er tot 2.300 euro voor krijgen op de zwarte markt. Vooral luxe- en vrachtwagens zijn een gegeerd doelwit omdat krachtige motoren grotere hoeveelheden edelmetalen bevatten. De driewegkatalysator wordt onderaan de wagen of vrachtwagen gemonteerd. Beroepsdieven kunnen hem dus vrij makkelijk stelen. Ook hybride wagens doen het goed: hun driewegkatalysator verslijt minder snel omdat de motor minder vaak gebruikt wordt.

Elektrische wagens hebben geen katalysatoren en zullen de interesse in palladium en andere edelmetalen uiteindelijk doen afnemen. Al valt dat nog af te wachten. Zo vormt waterstof een potentieel alternatief voor lithium-ion batterijen, maar heeft het wel platina katalysatoren nodig. De doorbraak ervan lijdt evenwel onder een gebrek aan infrastructuur waar waterstof beschikbaar is.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.