De voorbije jaren is het einde van cash geld al meermaals voorspeld. Covid-19 zou die beweging enkel versnellen. Maar het virus zal sneller de kredietkaart uitroeien dan cash geld.
Een van de grote veranderingen die onder impuls van Covid-19 in de maatschappij is geïntroduceerd is die van ‘contactloos’ betalen. Dat is niet enkel een gevolg van een forse toename in de hardware die winkels nodig hebben om contactloos betalen mogelijk te maken. Banken hebben ook de limieten verhoogd van de bedragen die we contactloos kunnen uitgeven, wanneer we via onze smartphone of smartwatch met Apple Pay of een andere contactloze dienst onze aankopen afrekenen. Die limiet werd tijdens de pandemie in de meeste Europese landen opgetrokken tot 50 euro.
Amper 3,3 procent van alle betaalfraude betreft contactloos betalen
Uit een recente studie van onderzoeksbureau Bernstein bleek in februari dat Apple Pay al 5 procent van de globale kredietkaartenuitgaven voor zijn rekening neemt. Tegen 2025 zou het om 1 betaling op 10 gaan. In het VK rekenden consumenten in 2019 ruim 16 procent meer uitgaven contactloos af dan een jaar eerder. Over Covid had toen nog niemand iets gehoord.
Sommige consumenten staan weigerachtig tegenover de gedachte om nog meer afhankelijk te worden van hun smartphone. Anderen zien enkel voordelen van een leven zonder portefeuille. Vooral de beperking van het frauderisico, wanneer de smartphone met biometrische veiligheid is uitgerust, spreekt aan. Contactloze betalingen worden vermeld in amper 3,3 procent van alle betaalfraude.
In juni publiceerde Accenture een rapport waaruit moest blijken dat betalingen met cash geld dit jaar in Europa met 30 procent zouden dalen. In het VK zou die daling zelfs 40 procent bedragen. Die cijfers kunnen kloppen, want tussen februari en juni is het aandeel van contactloos betalen in het totaal aantal transacties in ons land verdubbeld, van 16 procent naar 35 procent. Dat bleek uit cijfers die minister van Financiën Alexander De Croo eerder dit jaar vrijgaf.
Millennials en Gen Z hebben geen interesse in kredietkaarten
De toekomst is waarschijnlijk al hier. Want volgens een rapport van Clearpay heeft 60 procent van de millennials (geboren tussen 1981 en 1996) geen kredietkaart. Dat terwijl in de generatie die hen opvolgt (Gen Z), haast niemand interesse toont in een kredietkaart.
Critici vrezen dat de weerstand tegen cash betalingen vooral ouderen en de meest kwetsbaren in onze maatschappij benadeelt. Maar financiële experts denken dat mensen die zich voor langere periodes tegen het virus moeten beschermen net baat hebben bij digitaal betaalverkeer.
Cash zal wellicht nooit sterven (in Zweden kan de daklozenkrant nochtans al digitaal worden gekocht). Maar kredietkaarten lijken snel een plaats te krijgen in het museum, naast de CD of de cassettespeler. De bankenindustrie kijkt ondertussen met lede ogen aan hoe nog een gedeelte van hun kernactiviteiten langzaam maar zeker in handen van Apple en Google komt.