Danone zet Argentijnse tak en proteïnedrankjes in de etalage

De Franse voedingsgigant Danone herschikt zijn portefeuille en bekijkt alvast de opties voor zijn Argentijnse activiteiten en zijn plantaardige proteïnedrankjes Vega. Dat zegt het bedrijf in de marge van zijn kwartaalcijfers.

Beide divisies voldoen niet aan de financiële standaarden die Danone vooropstelde, klinkt het in het kwartaalrapport. De bedoeling is om op middellange termijn 3 tot 5 procent winstgroei te boeken en Danone Argentinië en Vega kunnen daar niet bij helpen volgens het bedrijf. Samen zijn ze goed voor 500 miljoen euro aan inkomsten. Later wordt naar de rest gekeken.

Eerder deze maand verkocht Danone al zijn volledige belang van 6,6 procent in de zuiveldrankjes van Yakult. Nochtans deed de zuivel- en plantaardige divisie het niet slecht het afgelopen kwartaal. De tak zette een verkoopgroei van 3,7 procent neer, vooral dankzij de probiotica, organische melk en koffiemelk. Het was de enige tak die groeide.

Omzetverlies

Daardoor kon de groep haar resultaten relatief op peil houden, maar ze moest wel een klein omzetverlies slikken. Tegenover een jaar geleden ging de verkoop 2,5 procent achteruit, in vergelijking met vorig kwartaal verkochten de Fransen 2 procent minder. Over de winst wordt niets gezegd in het kwartaalrapport.

Danone kondigt tegelijk ook een managementwissel aan. Financieel directeur Cécile Cabanis vertrekt in februari na 16 jaar bij het bedrijf en wordt vervangen door de Duitser Jürgen Esser, die nu de financiën van de waterdivisie en de Afrikaanse activiteiten regelt. Hij is sinds 2000 aan de slag bij Danone, nadat hij eerst drie jaar bij consultant PwC werkte.

Meer