Daimler mikt op winst, na 2 miljard verlies in tweede kwartaal

Hoewel Daimler een nettoverlies van 1,9 miljard dollar in de boeken zet, verwacht de Duitse autobouwer dat hij dit jaar nog winst kan maken. Dat maakt de constructeur van onder meer Mercedes-Benz donderdag bekend.

‘We zien de eerste tekenen van het herstel van de verkoop, vooral bij het passagierssegment van Mercedes-Benz. Daar zien we een hoge vraag naar onze topmodellen en elektrische voertuigen’, liet topman Ola Kallenius optekenen in een mededeling.

Vijfde minder wagens

Met 1,9 miljard dollar ligt het verlies nog een stuk lager dan dat van het tweede kwartaal van 2019. Er was toen nog geen sprake van een nieuw coronavirus, maar een terugroeping van defecte airbags en de gevolgen van het dieselschandaal sloegen toen een gat van 1,24 miljard euro.

Nu kwam de omzet uit op 30,18 miljard euro, wat 29 procent minder is dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Door de coronacrisis moesten veel fabrieken en autoverkopers een tijdlang de deuren sluiten. Het belangrijkste merk, Mercedes-Benz, verkocht daardoor een vijfde minder auto’s dan tijdens het tweede kwartaal van 2019. Voor alle merken gaat het om een terugval van 34 procent.

20.000 jobs op de helling

Toch laat de best verkopende autobouwer van luxewagens de moed niet zaken. Daimler verwacht voor het volledige jaar nog een positief bedrijfsresultaat, op voorwaarde dat nieuwe serieuze golven van de pandemie uitblijven. Een ingrijpende herstructurering moet daarbij helpen, want Daimler zette de lat op een besparing van 2 miljard euro aan personeelskosten. Bij Daimler werkten eind vorig jaar nog 299.000 mensen. 

Naar schatting zal het Duitse autoconcern de volgende jaren tot 20.000 jobs schrappen. Over de concrete afvloeiingen lopen momenteel nog gesprekken tussen de directie en de ondernemingsraad, weet het Amerikaanse persagentschap Bloomberg. Het definitieve aantal banen dat verdwijnt, is afhankelijk van vrijwillige vertrekken en inspanningen om bepaalde onderdelen te outsourcen.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.