Daimler schrapt mogelijk 20.000 banen

Het Duitse autoconcern Daimler zal de volgende jaren mogelijk twintigduizend arbeidsplaatsen schrappen. Daarmee zal het bedrijf beduidend meer arbeidsplaatsen moeten opofferen dan oorspronkelijk was voorzien. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Deutsche Presse Agentur (DPA) gezegd.

De ontslagen maken onderdeel van een besparingsprogramma dat Daimler, het moederconcern van onder meer Mercedes-Benz, zou moeten toelaten de kosten met 2 miljard dollar terug te brengen. Eerder was gewag gemaakt van mogelijk tienduizend tot vijftienduizend ontslagen.

Verliezen

Daimler had eerder zelf al te kennen gegeven dat de personeelsbestand mogelijk zwaarder zou worden geraakt. Daarbij werd verwezen naar de coronacrisis, die de Duitse autosector zwaar heeft geraakt. Door de uitbraak van de coronacrisis moest immers ook de autoproductie geruime tijd worden stilgelegd.

Daimler heeft over het voorbije kwartaal dan ook een aanzienlijk verlies moeten melden. Voorlopige berekening maken daarbij gewag van een negatief resultaat van ruim 1,68 miljard euro. Dat resultaat bleek echter wel minder zwaar dan de directie zelf had gevreesd. Er was immers rekening gehouden met een verlies van 1,4 ,miljard euro.

Daimler moest onder meer 687 miljoen euro uitgeven om zijn wereldwijd productienetwerk te stroomlijnen. Ook moest de capaciteit van fabrieken in Hambach, Tuscaloosa en Aguascalientes worden aangepast. Eind vorig jaar had Duitse autoconcern wereldwijd nog bijna 300.000 mensen in dienst.

Over de concrete afvloeiingen zouden momenteel tussen de directie en de ondernemingsraad gesprekken lopen. Eerder had het concern te kennen gegeven dat er geen operationele functies zouden worden geschrapt. Die garanties zou het bedrijf volgens het Duitse Handelsblatt echter niet langer kunnen bieden.

Exclusiviteit

Nog volgens het Handelsblatt gaf Ola Källenius, topman van Mercedes, te kennen dat het concern zich weer opnieuw op luxewagens zou concentreren. Daarbij zou Källenius de Franse modegroep Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) als voorbeeld hebben gebruikt. ‘Ook bij Mercedes is de prijs belangrijker dan volumes,’ aldus Källenius.

Verwacht wordt dan ook dat luxedochters zoals AMG en Maybach verder uitgebouwd zullen worden. Een verdere uitbreiding in de lagere marktsegment, zoals de vorige topman Dieter Zetsche had vooropgesteld, werd door Källenius afgewezen. ‘Daimler wil niet met de fabrikanten van massawagens concurreren,’ aldus Källenius.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20