Topman Daimler (Mercedes) waarschuwt voor zwaardere herstructureringen

Daimler Kallenius
Ola Kallenius: ‘Mercedes moet zijn investeringen in toekomstige technologieën veilig stellen.’ – Andrej Sokolow/Picture Alliance

De Duitse autofabrikant Mercedes-Benz, maar ook de hele autosector, wordt met pijnlijke bezuinigingen geconfronteerd om de economische gevolgen van de corona-pandemie te kunnen opvangen. Die waarschuwing komt van Ola Kallenius, topman van Daimler, het moederconcern van Mercedes-Benz.

Kallenius zegt dat de virusuitbraak fabrikanten zal dwingen tot een veel zwaardere herstructurering dan voor de uitbraak van de crisis werd ingeschat.

Sluitingen

‘De uitbarsting van het virus Covid-19 heeft de autosector voor een harde realiteit geplaatst,’ aldus Kallenius in een webcast die door de Duitse vakbond IG Metall was opgezet. ‘Die situatie zal drastische loonsverlagingen noodzakelijk maken.’ Kallenius gaf daarbij aan dat de hogere kaders van Mercedes een grotere bijdrage tot de looninlevering zouden hebben dan de gewone werknemers.

‘De aanpassingen zijn nodig om de financiële toestand van het bedrijf te beschermen en de zware investeringen in toekomstige technologieën veilig te stellen,’ betoogde de topman.

Door de uitbraak van het virus moesten fabrieken en showrooms over de hele wereld worden gesloten. Dat zette nog meer druk op Daimler, dat vorig jaar al had aangekondigd een grondige herstructurering te zullen moeten doorvoeren. Met zelfrijdende wagens en elektrische aandrijving stond de sector immers voor ingrijpende veranderingen.

Kallenius gaf in april echter al aan dat de geplande maatregelen mogelijk niet zouden volstaan. Hij verwees daarbij naar de dramatische marktinkrimping die door de coronacrisis is veroorzaakt. Mercedes-Benz en zijn sectorgenoten BMW en Volkswagen moeten zich schrap zetten voor een tweede kwartaal, dat hen immers met verliezen zal opzadelen.

Beurswaarde

Daimler had in november vorig jaar een plan naar voor gebracht waarbij gewaarschuwd werd dat mogelijk meer dan tienduizend banen zouden moeten worden geschrapt. Dat moest het bedrijf helpen om op zijn personeelsuitgaven over een periode van twee jaar een besparing van 1,4 miljard euro te realiseren.

Een aantal bronnen stelden dat tegen het midden van dit decennium nog eens tienduizend arbeidsplaatsen zouden kunnen verdwijnen. Daimler had die berichten louter speculatie genoemd.

Bij Daimler werkten eind vorig jaar nog 299.000 mensen. Het bedrijf heeft dit jaar al 26 procent van zijn beurswaarde moeten inleveren. Daimler is daardoor in waarde teruggezakt tot ongeveer 39 miljard euro. Dat is minder dan een kwart van de notering van het Amerikaanse bedrijf Tesla, inmiddels de meest waardevolle autobouwer van de wereld.