Cosmeticaconcern Estée Lauder wil tot 2.000 banen schrappen

Het cosmeticaconcern Estée Lauder wil wereldwijd tussen vijftienhonderd en tweeduizend arbeidsplaatsen schrappen. Daarmee zou het concern ongeveer 3 procent van zijn totale personeelsbestand laten vertrekken. Dat heeft de onderneming bij de presentatie van zijn kwartaalresultaten aangekondigd.

Het bedrijf zegt daarbij ook tussen 10 procent en 15 procent van zijn winkels te zullen sluiten. Vooral filialen in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Amerika dreigen daarbij te worden getroffen. De ingrepen zijn het gevolg van de coronacrisis, die het concern zwaar heeft geraakt.

Online

Estée Lauder realiseerde tijdens het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar, dat eind juni werd afgesloten, een omzet van 2,4 miljard dollar, tegenover 3,6 miljard dollar inkomsten dezelfde periode vorig jaar. Het concern moest tevens een kwartaalverlies melden van 462 miljoen dollar. Vorig jaar kon tijdens dezelfde periode nog een positief resultaat van 157 miljoen dollar worden gemeld.

Door de coronacrisis moest Estée Lauder nagenoeg al zijn winkels sluiten. Daardoor moest een aanzienlijke omzetdaling worden geregistreerd. Het bedrijf boekte wel grotere online inkomsten, maar dat was onvoldoende om het omzetverlies van de fysieke winkels te compenseren.

Estée Lauder zegt daarbij te verwachten dat ook in de toekomst een grotere nadruk op de online verkoop zal liggen. De aangekondigde ontslagen zullen dan ook vooral het personeel van de fysieke winkels raken. Estée Lauder merkt wel op de personeelsbezetting van zijn online divisies te zullen uitbreiden.

Azië

Estée Lauder heeft naast zijn hoofdmerk ook namen zoals Clinique, Origins, Mac, La Mer, Bobbi Brown, Jo Malone London en Tom Ford in portefeuille. Fabrizio Freda, topman van het concern, wees erop dat op het einde van het voorbije kwartaal echter ook de eerste tekenen van herstel konden worden opgemerkt.

Hij stelde dan ook optimistisch te zijn voor het nieuwe boekjaar. Freda citeerde daarbij vooral de versnelling in de regio Asia-Pacific en de sterke wereldwijde online groei. Hij voegde eraan toe ook veel te verwachten van de innoverende producten die het bedrijf binnenkort op de markt wil brengen.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20