Lippenstift heeft een verrassend effect op de economie

Lippenstift is een economisch belangrijk product, want zelfs tijdens een recessie wordt er meer van gekocht. Het ‘Lipstick Effect’ is de vaststelling dat betaalbare luxegoederen juist beter verkopen in moeilijke tijden. Het verrassende verhaal van een bekend cosmetisch product.

“Schenk jezelf een glas in, breng wat lippenstift aan en herpak je!” Dat zei Elizabeth Taylor ooit, en lipstick heeft voor vrouwen inderdaad een enorme impact. Zelfs de tand des tijds kan ermee om de tuin worden geleid, want sommige lippenstift doet vrouwen jonger lijken dan ze zijn. Maar behalve het effect op het gezicht heeft lipstick ook een grote invloed op de economie. Het is dan ook een klein, betaalbaar voorwerp waarmee je een groot verschil kunt maken.

Zo zijn de kleren van popsterren zoals Taylor Swift waarschijnlijk veel te duur voor de portemonnee van de gemiddelde vrouw, maar hun lippenstift is wel hanteerbaar. Dat laat zich ook merken in moeilijke tijden, want bij een recessie gaat de verkoop van lippenstift juist vooruit. Leonard Lauder, voorzitter van Estée Lauder en lid van één van de rijkste families ter wereld, creëerde zo de term ‘lipstick effect’, aangezien hij merkte dat in de weken na 9/11 de verkoop van lippenstift een boost kende.

Lipstick Effect

Het economische effect kan worden uitgebreid naar allerlei goedkope luxeproducten. Zo zou nagellak intussen de nieuwe lipstick zijn. Ook in de dranksector valt op dat bijvoorbeeld Single Malt Scotch Whiskey een groei kent tijdens een recessie. Dure goederen zoals horloges en huishoudelijke apparatuur krijgen daarentegen forse klappen in zo’n periode. De verklaring voor dit alternatieve koopgedrag is dat vrouwen tijdens een recessie geen schoenen of dure kleren meer kopen, en in de plaats daarvan goedkope producten zoals lippenstiften verkiezen.

Toch valt op dat lipstick sindsdien nooit meer zo’n boost gekend heeft. We moeten de metafoor intussen dus uitbreiden naar andere producten zoals nagellak. Het is inderdaad zo dat tijdens een recessie goedkopere luxeproducten altijd beter verkopen. Voor vrouwen is het een combinatie van een beloning voor zichzelf en een middel om hun aantrekkelijkheid te vergroten met iets dat groot genoeg is om als een geschenk aan te voelen, maar ook klein genoeg om geen schuldgevoel te moeten hebben.


© Getty Images

Opvallende cijfers over lipstick:

  • 2,50 dollar: de gemiddelde kostprijs om lippenstift te produceren.

  • 160 dollar: de prijs van de duurste, commercieel verkrijgbare lippenstift. La Bouche Rouge is beschikbaar in hervulbare lederen doosjes.

  • 1.000 procent: het verschil tussen de kostprijs om lipstick en andere producten te maken en de prijs die de klant betaalt.

  • 11,2 miljard dollar: de globale markt voor lipstick in 2017 volgens Euromonitor International.

  • 82,2 procent: de groei van de globale markt voor lippenstift tussen 2012 en 2017.

  • 1.451: het aantal verschillende soorten lippenstift die verkocht worden op de Londense luchthaven Heathrow, de grootste Europese wederverkoper van cosmetische producten.

  • 90.000: het aantal cochenilleluizen die nodig zijn om één kilo karmijnzuur te maken. Dat is het pigment dat lippenstift kleur geeft.

  • 97 procent: het aandeel Amerikaanse vrouwen dat ooit lippenstift heeft gebruikt.

Waar komt lipstick vandaan?

De fundamenten van het gebruik van lippenstift gaan ver terug in de geschiedenis. In 2500 voor Christus zou koningin Puabi van Ur, wat vandaag Irak is, haar lippen voor het eerst geverfd hebben. Ze gebruikte daarvoor een mengeling van loodwit en samengeperste rode stenen. Ze was zo gek op haar lipstick dat ze er na haar dood uiteindelijk mee begraven is. In China zou rond het jaar 1000 lipstick gemaakt van bijenwas geïntroduceerd zijn. Enkele eeuwen later voegden ze er geurende oliën aan toe.

Lippenstift was niet altijd even populair. Zo zou in 1650 een wetsvoorstel in het Engelse parlement zijn ingediend om het gebruik ervan te beperken. Het werd zelfs omschreven als een ondeugd, maar uiteindelijk werd de wet niet goedgekeurd. De eerste lippenstift die lijkt op de kokertjes die we vandaag kennen, verscheen in 1870 in het Parijse cosmetische huis Guerlain. De naam van de lippenstift was ‘Ne m’oubliez pas’.


© Getty Images

Symbool van emancipatie

In het begin van de twintigste eeuw werd lippenstift het symbool van vrouwelijke emancipatie en onafhankelijkheid. Zo kwamen suffragettes in New York ermee op straat als verzet tegen regels over gepast make-up die hen door mannen zijn opgedrongen. In 1915 vond Maurice Levy de eerste lippenstift in een metalen koker uit. Die was veel gemakkelijker hanteerbaar.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was lipstick eveneens een symbool. Vrouwen droegen lipstick uit patriottisme als verzet tegen de nazi’s. Adolf Hitler was namelijk tegen lippenstift en vrouwen waren verplicht lipstick te verwijderen wanneer ze hem ontmoetten. De toenmalige Britse premier Winston Churchill plaatste lippenstift bewust niet op de rantsoeneringslijst en moedigde vrouwen zelfs aan om lipstick te dragen.

Nadien zou lippenstift ook een dodelijk wapen worden, want de KGB gaf spionnen een koker mee die leek op lipstick, maar eigenlijk een schot kon afvuren. Geen toeval, want vrouwen worden over het algemeen ook beschouwd als betere spionnen dan mannen.

Wat zit er allemaal in lippenstift?

Van kevers en mieren tot giftige stoffen, … de eerste vormen van lipstick werden op allerlei manieren gemaakt. Vandaag is het een combinatie van verschillende soorten was en oliën. Karmijnzuur, dat dus afkomstig is uit cochenilleluizen, is eveneens heel gebruikelijk in moderne lipstick. En dan zijn er nog lanoline, parabenen en andere verfstoffen. Er zijn ook vaak sporen van zware metalen zoals aluminium en cadmium, hoewel je die natuurlijk niet op de ingrediëntenlijst zal zien.

Maar de ultieme eigenschappen van lipstick blijven doorgaans een geheim. Cosmeticabedrijven nemen meestal geen patent op lippenstift, omdat ze anders hun ingrediënten moeten prijsgeven. En dat zou het al te gemakkelijk maken om een goedkope kopie van een dure lippenstift te produceren. Het is immers geweten dat een goedkope lipstick soms van betere kwaliteit kan zijn dan een duurder merk. Of hoe lipstick economisch veel belangrijker is dan je zou vermoeden.

Cosmetica hoeft echt niet duur te zijn: hier zijn 20 producten die minder dan 20 euro kosten.

Meer