Complex amalgaam van uitdagingen zet ook bij Porsche verkoop onder druk

De Duitse autobouwer Porsche werd tijdens het eerste kwartaal van dit jaar met een dalende verkoop geconfronteerd. Achter dat gegeven gaan diverse fenomenen schuil. Dat heeft de Duitse constructeur bekend gemaakt. In Europa kon nog wel een stijging van de verkoop worden opgetekend, maar dat positieve resultaat woog niet op tegen de aanzienlijke dalingen in China en de Verenigde Staten.

Vorig jaar had Porsche nog een recordverkoop laten optekenen, hoewel de automarkt ook toen al met een wereldwijd tekort aan halfgeleiders diende af te rekenen.

Druk

Porsche verkocht tijdens de eerste drie maanden van dit jaar wereldwijd 68.426 wagens. Dat vertegenwoordigde een daling met 5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. “De autoverkoop stond het voorbije kwartaal onder een sterke druk”, erkende Detlev von Platen, directeur sales en marketing bij Porsche, in een commentaar op de cijfers.

Von Platen wees daarbij naar een nieuwe uitbraak van besmettingen met het virus Covid-19 die in China, wereldwijd de grootste markt van Porsche, werd gemeld. De opstoot van het aantal besmettingen zette de Chinese regering aan opnieuw tot een aantal ristricties, met onder meer nieuwe lockdowns, over te gaan.

Daarnaast ging door een scheepsbrand op volle zee tevens een grote voorraad wagens verloren. Bovendien moest er ook nog altijd worden afgerekend met de aanhoudende haperingen in de leveringen van een aantal componenten. Vooral de aanvoer van halfgeleiders blijft problematisch.

Hierdoor hebben vele autoconstructeurs zelfs moeten beslissen de productie van een aantal modellen te onderbreken. Onder meer Mercedes-Benz moest melden het voorbije kwartaal 15 procent minder wagens te hebben kunnen afwerken dan in dezelfde periode vorig jaar. Tenslotte blijft ook de oorlog van Rusland tegen Oekraïne de industriële productie onder druk zetten.

Taskforce

In China noteerde Porsche een omzetdaling met 20 procent tot 17.685 wagens. In de Verenigde Staten moest zelfs een inkrimping met een kwart worden gemeld. Op zijn Duitse thuismarkt kon Porsche echter een stijging met 16 procent tot 6.925 wagens laten optekenen.

Verder wordt nog opgemerkt dat vooral suv-types bij het wereldwijde klantenbestand een grote populariteit genoten. Het model Cayenne haalde tijdens de eerste drie maanden van dit jaar een verkoop van 19.029 exemplaren. Het elektrische model Taycan liet een verkoop van 9.470 wagens optekenen.

Von Platen wees erop dat Porsche het tweede kwartaal met een bijzonder grote waakzaamheid, vooral met het oog op de oorlog in Oekraïne, is ingestapt. “De impact van die uitdagingen op het bedrijf wordt bij Porsche continu door een taskforce van experts opgevolgd en geëvalueerd”, betoogde hij.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20