Communicatiesysteem Europese luchtvaart krijgt wereldwijde dekking

Het communicatiesysteem Iris, dat volgend jaar in de Europese luchtvaart wordt geïntroduceerd, zal ook over de hele wereld worden uitgerold. Dat hebben het Britse telecombedrijf Inmarsat en het European Space Agency (ESA) bekend gemaakt.

Iris maakt het luchtverkeersleiders en piloten mogelijk met elkaar te communiceren zonder hiervoor op de drukke radiofrequenties in Europa beroep de moeten doen.

Duurzame luchtvaartactiviteit

Met Iris kunnen vliegtuigen tijdens een vlucht live gegevens verzenden en ontvangen met grondsystemen. Onder meer kunnen live weerkaarten naar vliegtuigen worden doorgestuurd en zijn ook operationele gegevens gemakkelijker toegankelijk, waardoor routes kunnen worden geoptimaliseerd, brandstof wordt bespaard en het beheer van het luchtverkeer efficiënter en veiliger wordt.

Inmarsat en het European Space Agency beklemtonen dat Iris zal helpen capaciteitsproblemen te verlichten, de communicatie in het luchtverkeer zal moderniseren en de sector door besparingen op de uitstoot van koolstofdioxide duurzamer zal maken. Iris moet volgend jaar in Europa in gebruik worden genomen.

Inmarsat en het European Space Agency maakten nu echter bekend een nieuw contract te hebben ondertekend voor de uitbouw van technologieën en de verwerving van certificeringen om Iris ook buiten Europa operationeel te maken.

“Iris zal in Europa een belangrijke bijdrage kunnen leveren om een duurzame luchtvaartactiviteit te realiseren”, beklemtoonde Rajeev Suri, chief executive van Inmarsat, “Een verdere uitbreiding naar het luchtruim buiten Europa is een logische volgende stap.”

Drones

Inmarsat en het European Space Agency wezen er tevens op dat Iris ook kan helpen om drones en andere autonome vliegende toestellen in het commerciële luchtruim te integreren.

“Om capaciteitsproblemen op te lossen en de luchtvaart op de lange termijn duurzamer te maken en de inzet van autonome vliegtuigen in het luchtruim mogelijk te maken, moeten deze toestellen met de geschikte technologie zijn uitgerust”, benadrukte Suri. “Iris biedt daarvoor een aanzet.”

“Iris betekent een belangrijke stap om een duurzamere en efficiëntere luchtvaartindustrie uit te bouwen”, voerde Josef Aschbacher, directeur-generaal van de European Space Agency, aan. “Het is opwindend om vast te stellen hoeveel vooruitgang er tot nu toe werd geboekt, maar dit is nog maar het begin.”

Iris is de eerste aanbieder van luchtvaartnavigatiediensten die in het bezit is van een certificaat van het European Aviation Safety Agency (Easa), waardoor grensoverschrijdende diensten kunnen worden aangeboden.

Iris wordt ondersteund door de European Satellite Services Provider (ESSP), die werd opgericht door de nationale organisaties van luchtverkeersleiders uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Portugal, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

(kg)

Meer