Colruyt slaagt er momenteel niet in om de beleggers voor zich te winnen

De grootwarenhuisketen Colruyt doet het momenteel niet goed op de beurs. Sinds de start van het jaar is de aandelenkoers met ruim 20 procent gezakt. Een (ietwat onverwachte) bijeenkomst met journalisten en analisten moest het sentiment doen keren, zonder resultaat momenteel.

Het aandeel van Colruyt krijgt de wind van voren. In vergelijking met de coronapiek is de koers ruim gehalveerd. Op dit moment betaal je voor zo’n aandeel net geen 29 euro. Dat is het laagste punt in ruim tien jaar tijd. Zowel beleggers en analisten dragen de grootwarenhuisketen geen warm hart toe. Zo stelde Barclays zich onlangs nog in een kritisch analistenrapport de vraag of Colruyt geen voordeel zou halen uit een nieuwe generatie managers.

Uiteenlopende activiteiten

Analisten stellen zich ook vragen bij de verschillende activiteiten van de groep, gaande van farmaceutica tot fitnesscentra. Om de gemoederen wat te bedaren had Colruyt gisteren een bijeenkomst met journalisten en analisten georganiseerd. Tijdens die ontmoeting had de keten het onder meer over de uiteenlopende formules.

Colruyt maakte gewag van vier domeinen waarop het concern zich toespitst: voeding, gezondheid, niet-voeding en energie. De groep wuifde de kritiek dat ze te veel hooi op haar vork neemt weg door te zeggen dat er wel degelijk een synergie is tussen die formules. “We kunnen gemakkelijk JIMS-fitnesszalen openen bij Colruyt-winkels en we zijn als geen ander in staat voedingsadvies te geven aan fitnessers. We weten waarmee we bezig zijn”, zei CEO Jef Colruyt.

E-commerce

De grootwarenhuisketen kondigde ook aan meer aandacht voor e-commerce te zullen hebben. Zo zal Colruyt vanaf volgende week producten aan huis leveren in Brussel en Antwerpen. “Daar is een grote bevolkingsdichtheid en zijn er veel mensen zonder auto, maar met veel koopkracht. Dat is anders in kleine gemeenten. Daar gaan we zo’n dienstverlening niet aanbieden”, klonk het.

Volgens de groep werkt de afhaaldienst Collect&Go beter in de kleinere steden en landelijke gebieden. “Winkels verdienen minder aan thuisleveringen dan aan verkopen in de winkel, als ze er al geen verlies op maken”, verduidelijkte Colruyt.

Hoe dan ook lijkt Colruyt er niet in geslaagd te zijn de beleggers te overtuigen. Het aandeel noteert momenteel 1,6 procent in het rood, na gisteren ook al de handelsdag met verlies te hebben afgesloten.

(mah)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20