Colruyt koopt Antwerpse dataspecialist Daltix


Colruyt Group heeft een belang van 65 procent genomen in de start-up Daltix, en koopt mogelijk later alle aandelen. Het bedrijf is gespecialiseerd in dataverwerking en artificiële intelligentie.

Dat kondigt de supermarktketen dinsdag nabeurs aan, zonder financiële details. ‘De investering kadert in onze ambitie om in te spelen op de behoeften van de consument en om duurzaam meerwaarde te creëren in retail.’

Daltix is een start-up uit Antwerpen, die werd opgericht in 2016. Het bedrijf beschikt over een platform voor realtime inzichten in prijs, promotie, productinformatie en assortiment. Dankzij big data, artificial intelligence, datamining en machine learning kunnen allerlei inzichten gecreëerd worden.

Personaliseren

Colruyt maakt al gebruik van data voor zijn laagsteprijsgarantie en voor het personaliseren van de klantenfolders. Het bedrijf wil in de toekomst nog meer inspelen op de behoeften van de klant. ‘En om die verwachtingen te kennen, speelt data- en informatiemanagement een cruciale rol’, zegt Stefan Goethaert, directeur Retail Services.

Daltix had ook internationale ambities en door de samenwerking met Colruyt hoopt men die ambities sneller waar te maken. Het huidige management blijft aan boord. Daltix heeft voor de transactie maatregelen genomen om de vertrouwelijkheid van klantendata van andere warenhuisketens te waarborgen, klinkt het nog.

Meer