Na de Amerikaanse, begint ook de Chinese private ruimtevaart stilaan op gang te komen

Het Chinese bedrijf Landspace lanceert volgende week wellicht zijn Zhuque 2-raket, de eerste commerciële raket uit het land die door vloeibare methaan en zuurstof wordt aangedreven.

Waarom is dit belangrijk?

De private ruimte-industrie begint de voorbije jaren een steeds grotere invloed te hebben. Nu al gebruikt de NASA, het grootste ruimteagentschap op aarde, raketten van privébedrijf SpaceX om astronauten naar het Internationaal Ruimtestation (ISS) te vervoeren. Maar ook buiten de VS beginnen steeds meer spelers op te duiken.

De essentie: De Zhuque 2 is de grootste raket tot nu toe van een Chinees privébedrijf die de ruimte in zal worden geschoten.

  • Zhuque 2, ofwel ‘Vermiljoenvogel 2’, is in staat om ladingen tot 6 ton in een lage baan rond de aarde te plaatsen, tot een hoogte van 200 kilometer. De naam vermiljoenvogel komt van een van de vier symbolen van de Chinese sterrenbeelden.
  • Volgens Landspace kunnen kleinere ladingen van 4 ton tot een hoogte van 500 kilometer worden vervoerd.
  • De raket moet kunnen concurreren met de Long March 5-raketten van de Chinese overheid. Zowel de Zhuque 2 als de Long March 5 hebben immers een diameter van 3,35 meter.
  • Ook moet de Zhuque 2 op lange termijn herbruikbaar worden. Deze eerste vlucht zal dat echter nog niet zijn. Wel worden al proeven uitgevoerd met herbruikbare raketmotoren.

Talloze Chinese bedrijven

De achtergrond: De nakende lancering van Landspace toont aan dat Chinese bedrijven niet achterop willen raken.

  • De private industrie groeit sinds 2014 sterk in het Middenrijk. Dat komt omdat de Chinese overheid toen besloot om delen van de sector toegankelijker te maken voor bedrijven.
  • Behalve Landspace hebben ook de bedrijven iSpace, OneSpace en Galactic Energy lanceringen uitgevoerd. Niet al die lanceringen waren succesvol.
  • Een aantal bedrijven zijn spin-offs van Chinese instanties. Het gaat onder andere om de bedrijven China Rocket, Expace en CAS Space.

Wereldwijde concurrentie

Globaal gezien: Landscape moet niet enkel opboksen tegen Chinese rivalen. Een aantal geduchte westerse concurrenten, zoals SpaceX, United Launch Alliance (ULA), Blue Origin, Relativity Space en Rocket Lab, zullen het ongetwijfeld motiveren om meer te doen.

  • Landscape is goed gepositioneerd om dat te doen. Het is een van de grootste Chinese ruimtevaartbedrijven. De lancering zaterdag was desondanks maar de tweede in de geschiedenis van het bedrijf. 
  • De eerste lancering, met een veel kleinere Zhuque 1-raket, mislukte. Toch was het een belangrijke mijlpaal voor de onderneming. Het was immers de eerste poging om een private Chinese raket in een baan rond de aarde te krijgen.
  • Intussen slaagden ook Galactic Energy en iSpace er al in om een lading de ruimte in te krijgen. 
  • Andere Chinese bedrijven, zoals Deep Blue Aerospace, ontwikkelen herbruikbare ruimtetuigen. Ook de Chinese overheid probeert steeds meer die richting uit te gaan.

(kg)

Meer