Canadese Shopify heeft methode om plaag van ‘nutteloze vergaderingen’ in te perken

Canadese Shopify heeft methode om plaag van ‘nutteloze vergaderingen’ in te perken
[Foto: Memento Media via Unsplash]

Het Canadese e-commercebedrijf Shopify heeft een calculator geïntroduceerd om de kosten van vergaderingen te berekenen. 

Waarom is dit belangrijk?

Bedrijven hebben al decennialang te kampen met het probleem van 'nutteloze' vergaderingen. Zowel leidinggevenden als werknemers geven aan dat ze wekelijks urenlang in vergaderingen doorbrengen die zonder gevolgen kunnen verdwijnen. Tijdverspilling aan vergaderingen behoort tot de top vijf oorzaken van inefficiëntie binnen een organisatie.

In het nieuws. Het Canadese e-commercebedrijf Shopify integreert een calculator in de agenda-app van medewerkers. Die berekent de kosten van elke vergadering.

De details. De calculator is ingebed in de kalender-app van de werknemers en schat de kosten van elke vergadering met drie of meer mensen. 

  • De calculator maakt gebruik van gemiddelde compensatiegegevens per functie en discipline, samen met de duur van de vergadering en het aantal deelnemers, om een prijskaartje aan het evenement te hangen.

Zoom in. Een typische vergadering van 30 minuten met drie werknemers kan variëren van omgerekend 625 tot 1.450 euro.

  • Vergadert een topmanager mee, dan kan de prijs tot boven de 1.800 euro schieten.
  • Volgens de CEO van Shopify “geven weinig mensen 500 dollar uit aan een etentje, maar worden er courant vergaderingen belegd die een veelvoud kosten en waarin geen enkele beslissing wordt genomen”.
  • Het bedrijf heeft ook alle recurrente vergaderingen met meer dan twee deelnemers geschrapt.

Zoom out. Uit studies blijkt dat grote bedrijven jaarlijks 100 miljoen dollar besteden aan ‘non-critical meetings’.

  • Volgens experts zal deze maatregel op zich weinig verandering brengen, behalve als die wordt gekoppeld aan andere mechanismen.
  • Ook dreigen belangrijke zaken onbesproken te blijven omdat vooral jongere werknemers bang zijn vergaderingen te beleggen, ‘omdat ze het geld niet waard zouden zijn’.
  • Vooral mensen die van afstand werken hebben nood aan connectie en informatie.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.