Zuid-Koreaanse boysband BTS verdient meer dan 7 miljoen euro aan deal met McDonald’s

De grootste boysband van het moment komt uit Zuid-Korea en luistert naar de naam BTS. De groep werkt geregeld samen met grote Zuid-Koreaanse merken als Hyundai, FILA en Samsung. Maar nu heeft BTS ook een samenwerking met de Amerikaanse fastfoodketen McDonald’s en daar verdienen ze een smak geld mee.

Op dit moment kan je in verschillende landen ter wereld (maar niet in België) het BTS Menu kopen bij McDonald’s. Dat menu bestaat uit de vaste bestelling van de zeven leden van BTS: een portie frietjes, 10 chicken McNuggets en een drankje. Bij het BTS Menu krijg je ook twee sausjes die gebaseerd zijn op typisch Koreaanse smaken. Al bij al dus een simpel menu, maar het brengt de Koreaanse boysband heel wat geld op.

7,4 miljoen euro

The Korea Times maakte een berekening hoeveel geld BTS en hun agentschap BigHit Music, ondergebracht bij HYBE, zouden verdienen aan de samenwerking. Volgens bronnen van The Korea Times krijgt BTS tussen 3 en 5 miljard Koreaanse won (zo’n 2,2 miljoen tot 3,6 miljoen euro) voor een sponsordeal in eigen land. Maar de samenwerking met McDonald’s gaat over een vijftigtal landen over de hele wereld, dus ligt dat bedrag nog een heel stuk hoger.

Volgens het Koreaanse medium zou BTS zo’n 10 miljard won verdienen aan de samenwerking, dat is goed voor 7,4 miljoen euro. De samenwerking brengt McDonald’s dan ook heel wat op. Zo waren er in verschillende filialen van McDonald’s lange wachtrijen van fans van BTS en is er ook merchandise verbonden aan de samenwerking. Die collectie was zo goed als meteen bij de lancering uitverkocht.

Eerste internationale samenwerking McDonald’s

Het is niet de eerste keer dat McDonald’s samenwerkt met een bekende naam. Zo waren er eerder al menu’s van basketbalspeler Michael Jordan, zanger J Balvin en rapper Travis Scott. Die menu’s waren enkel beschikbaar in de Verenigde Staten, maar het menu van BTS is dus het eerste dat in geselecteerde landen over de hele wereld beschikbaar is.

De samenwerking zet niet alleen de leden van BTS in de kijker, maar ook de Zuid-Koreaanse cultuur. Zo zijn de twee sausjes die je bij het menu krijgt, Sweet Chili en Cajun, gebaseerd op Koreaanse smaken en dragen de medewerkers van McDonald’s in de deelnemende filialen T-shirts met ‘BTS’ en ‘McDonald’s’ geschreven in het Koreaans.

Meer
businessam.be
Lees meer...
Markten