Britse boekenverkoop naar nieuwe recordhoogtes door pandemie

Vorig jaar werden in het Verenigd Koninkrijk meer dan 212 miljoen gedrukte boeken verkocht. Dat betekende een stijging met 5 procent tegenover twee jaar voordien. De Britse boekenverkoop heeft daarbij het hoogste niveau van het voorbije decennium bereikt. Dat blijkt uit een rapport van analist Nielsen BookScan.

“De onderzoekers wijzen erop dat lectuur door het uitbreken van de coronacrisis werd gestimuleerd”, merkt de Britse krant The Guardian op. Vergeleken met drie jaar geleden – voor de uitbraak van de coronapandemie – liepen de inkomsten uit de verkoop van gedrukte boeken dan ook met 20 procent op.

Sluiting

De boekenverkoop werd volgens Nielsen vooral gedreven door de vraag naar misdaadromans, science-fiction en romantiek. Richard Osman was vorig jaar de bestseller-auteur op de Britse markt.

De sector liet vorig jaar een omzet van 1,82 miljard pond optekenen. “Dat vertegenwoordigde een stijging met 3 procent tegenover het jaar voordien”, voert Nielsen aan. “Daarmee liet de Britse boekenverkoop voor de eerste keer in de geschiedenis een omzet van meer dan 1,8 miljard pond zien.”

“Bij dat nieuwe record mag bovendien ook niet vergeten worden dat de boekhandels in heel het Verenigd Koninkrijk door de lockdowns in het begin van vorig jaar ruim drie maanden de deuren gesloten moesten houden.”

De fictie-sector kende vorig jaar een stijging met 20 procent. Romantische titels lieten daarbij een stijging met 49 procent optekenen. Bij science-fiction en fantasy was er sprake van een groei met 23 procent. Misdaadromans zagen de afzet met 19 procent oplopen.

Richard Osman

Dat was onder meer te danken aan “The Thursday Murder Club” van Richard Osman, dat vorig jaar op de Britse boekenmarkt de absolute bestseller bleek. Osman haalde met “The Man Who Died Twice” ook nog eens een vierde plaats. Non-fictie liet een stijging met 50 procent tot een absoluut record van 18,7 miljoen pond registreren.

Volwassen fictie eiste bij de twintig meest populaire boeken van het jaar negen plaatsen op. Daarmee kon de sector zijn aandeel in de totale verkopen tot het hoogste niveau in negen jaar opvoeren. “Het publiek bleek daarbij vooral op zoek naar troost, humor en escapisme”, stelde Jackie Swope, analist bij Nielsen BookScan.

“Daarnaast was er misschien ook sprake van een gevoel van gemeenschap, gezien de aanhoudende impact van sociale media bij de ontdekking van nieuwe auteurs en de creatie van discussies rond nieuwe en oude boeken.”

“Er lijkt sprake van een herontdekte en teruggevonden liefde voor het lezen, waardoor de verkoop over de hele sector werd gestimuleerd”, zegt ook Kiera O’Brien, redacteur bij The Bookseller.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.