Botox richt nieuwe reclamecampagnes op millennials

Allergan, het bedrijf dat het anti-rimpelmiddel Botox commercialiseert, wil zijn omzet opkrikken en verlegt daarom zijn marketingstrategie naar een jonger publiek toe: de millennials.

Allergan mikte tot nog toe vooral op baby-boomers, de mensen uit de naoorlogse generatie die er nog altijd strak wil uitzien. Maar het bedrijf wil nu een bredere doelgroep gaan aanspreken.  Op een presentatie die vorige week werd gehouden voor een groep investeerders deelde Allergan mee dat het zijn marketingstrategie gaat uitbreiden naar de millennials. 

De wereld van de millennials

Hoewel er geen eenduidige definitie van millennials is, wordt algemeen aangenomen dat het gaat over de jongeren die tussen 1980 en 2000 zijn geboren. Dat zijn de kinderen van de baby-boomers en waarvan de oudsten nu dus de 40 naderen.

De wereld van deze millennials speelt zich vooral af op sociale media, waar de look ook steeds belangrijker wordt. Aantrekkelijk zijn is een must geworden, meer nog dan het voor baby-boomers al was. 

Botox is een gifstof

Botox was bij zijn lancering in 2002 niet onbesproken: de werkende stof achter botox is een toxine, een gifstof dus, een bacterie. Botulinetoxine is een eiwit dat op de zenuwcellen inwerkt, maar ook ziektes kan veroorzaken, zoals botulisme. Ondertussen is Botox wel gemeengoed geworden in de schoonheidsindustrie.

Dat Botox een knap prijskaartje heeft (150 euro per behandelde zone, waarbij 2 mondhoeken 2 van die zones vertegenwoordigen), is wellicht ook een belangrijk element in het succes van Botox. En niet onbelangrijk: Botox maakt wel waar waar veel anderen tekortschieten: met Botox wordt je rimpelvrij en knapper zonder inspanningen.

4 miljard dollar per jaar

Allergan boekt een jaaromzet van om en bij de 4 miljard dollar per jaar, waarvan de helft wordt gegenereerd door het gebruik van Botox voor cosmetische redenen (de andere helft zijn medische toepassingen, waaronder bepaalde spasmen, blaasproblemen, maar ook migraine).  Zulke omzet laat uiteraard voldoende budget over voor bijkomende promotie.


© iStock

Bo-curious: millennials én mannen

Allergan werkt nu dus aan een nieuwe reclamecampagne die de naam ‘Bo-curious’ meekrijgt en waarvoor verschillende video’s in productie zijn. De video’s mikken vooral op een jonger publiek en ook op mannen. Het aantal behandelingen bij mannen liep in 2015 al op tot 13% van het totaal in de markt voor de esthetische gezichtsbehandeling, dat is meer dan één op acht. Verwacht wordt dat dit snel zal oplopen tot 20 à 25%.

In een van die video’s zal Katy Perry’s hit “I Kissed a Girl” (2008) kunnen worden gehoord. 

Dat de term ‘Bo-curious’ wordt gebruikt om de interesse van deze nieuwe doelgroep te wekken is op zichzelf al curieus. Vermoed wordt dat de term een allusie is op het Engelse woord ‘bicurious’, dat door het woordenboek ‘Urban Dictionary’ wordt omschreven als een ‘verregaande interesse in biseksualiteit’. Met Perry’s “I Kissed a Girl” wil men duidelijke alle leeftijdsgroepen en genders aanspreken.

Aantrekkelijk blijven: is Botox het wondermiddel?

Meer