Boeing 737 MAX-debacle legt markt voor expat-piloten droog

De Chinese vraag naar piloten die met de Boeing 737 MAX kunnen vliegen ligt zo goed als volledig stil. Buitenlandse piloten die zo’n toestel kunnen besturen waren tot voor kort zeer gegeerd in een land waar de groei van de luchtvaartindustrie zijn gelijke niet kent. Maar sinds de Boeing MAX 737 verplicht aan de grond blijft is ook de vraag naar piloten stilgevallen.

Een gebrek aan ervaren piloten had de verloning de voorbije jaren doen stijgen tot meer dan 300.000 dollar per jaar, plus voordelen. Buitenlandse piloten die bij een Chinese luchtvaartmaatschappij aan de slag gaan, trekken na 5 jaar makkelijk met een spaarpot van 1 miljoen dollar opnieuw huiswaarts. Maar nu 20% van de globale vliegtuigvloot na 2 fatale ongevallen aan de grond staat, is ook in China de vraag naar piloten tot stilstand gekomen.

China wordt grootste luchtvaartmarkt ter wereld

De groei van de Chinese middenklasse maakt dat China in het volgende decennium de grootste luchtvaartmarkt ter wereld zal worden. Die beweging is jaren geleden al ingezet. Eind 2016 telde het land al meer dan 1.000 buitenlandse piloten, dubbel zo veel als bij de start van het decennium.

Maar niet enkel de affaire Boeing zorgt voor problemen. De Chinese economie vertraagt en ook de handelsoorlog met de VS gaat zijn tweede jaar in. Volgens sectorspecialisten zijn amper 7 tot 8 van China’s 28 luchtvaartmaatschappijen nog op zoek naar piloten. Want de problemen met de MAX hebben ervoor gezorgd dat verschillende carriers piloten op overschot hebben.

Airbus A320 profiteert

De vraag naar piloten voor de Airbus A320 is wel constant gebleven. Ook daar blijven de condities interessant. Juneyao Airlines (Shanghai) biedt piloten een jaarloon van 299.000 dollar, voor 14 vlieguren per week. Ze hebben ook recht op 50 dagen betaald verlof. 

Maar China doet steeds minder een beroep op buitenlanders. Eind 2018 telde het land 61.492 Chinese piloten met licentie, 54% meer dan in 2014. Toch blijft dat onvoldoende. Want volgens Boeing heeft het land de volgende 20 jaar meer dan 8.000 nieuwe toestellen nodig om de groeiende passagiersstroom te vervoeren. Om die toestellen in de lucht te krijgen zijn 124.000 bijkomende piloten nodig. Dat betekent dat elke week 119 nieuwe piloten moeten worden gerekruteerd en dat 20 jaar lang. 

Meer